ارایه گزارش پیشرفت سامانه کشاورزی حفاظتی در استان گلستان و کشور در وزارت جهاد کشاورزی به همت پژوهشگر پیشکسوت بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی محقق مروج پیشکسوت آبیاری و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گزارش پیشرفت و توسعه سامانه کشاورزی حفاظتی در استان گلستان و کشور در تاریخ چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ در وزارت جهاد کشاورزی ارایه شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، بنا به دعوت دکتر جواد وفابخش معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی از دکتر محمد اسماعیل اسدی برای حضور در جلسه ستاد ملی کشاورزی حفاظتی کشور، ایشان ارایه خود را به مدت ۲۰ دقیقه در محل وزارت برای ستاد ارایه دادند. در این جلسه وبیناری بسیاری از اساتید دانشگاه و مسئولان تولیدات گیاهی سازمان های جهاد کشاورزی کشور و همچنین پژوهشگران موسسات تحقیقاتی کشور حضور داشتند. این جلسه به منظور رفع موانع توسعه و ترویج سامانه های پایدار و سازگار با محیط زیست کشاورزی حفاظتی در کشور برگزار شد.

دکتر اسدی پژوهشگرو مروج این سامانه های در کشور در ارایه شفاهی خود اظهار داشت: کشاورزی حفاظتی مجموعه ای (بسته کامل) است از تکنیک هایی از قبیل عدم و یا حداقل دستکاری خاک، نگهداری بقایای گیاهی، تناوب زراعی، کنترل عبور و مرور وسائل و ماشینهای کشاورزی و استفاده از بسترهای با پشته های بلند. وقتی ترکیب کامل این تکنیک ها (و نه جدا جدا) به کار گرفته شود صرفه جویی در انرژی، زمان و تقویت منابع آب و خاک حاصل می گردد.

ایشان در ادامه افزود: خاک ورزی حفاظتی کشاورزی حفاظتی نیست. خاک ورزی حفاظتی، اگرچه هدف خوبی دارد، اما همیشه حفاظت از فرسایش خاک و آب را به اندازه کافی فراهم نمی کند.  اجرای کامل اصول و مفاهیم CA راهی برای تولید مواد غذایی در شرایط بحرانی آب و هوایی خواهد بود.  کشاورزی حفاظتی یک بسته کامل است و به هیچوجه هیچ یک از اصول سه گانه آن به طور جداگانه نباید کار گرفته شود.

دکتر اسدی ضمن بر شمردن آمار سطوح حفاظتی در جهان و در کشور اظهار داشت ما برای توسعه اینگونه سامانه ها احتیاج به قهرمانانی در همه زمینه ها از پژوهشگران و اساتید و کارشناسان و کشاورزان داریم تا بی دریغ و با بینش عمیق خود نسبت به توسعه این سامانه های تولید پایدار کوشا باشند. زیرا توسعه این گونه سامانه ها نیاز به عزم جزم و گذاشتن فرصت و زمان طولانی دارد و با گزارشها و دستورات اداری قابل توسعه نیست.

در پایان اساتید و کارشناسان و پژوهشگران از کل کشور نظرات خود را برای توسعه این سامانه ها بیان نمودند و دکتر وفا بخش ضمن تشکر از دکتر اسدی به خاطر ارایه مفهومی و همچنین ارایه  راهکار برای توسعه این سامانه ها در اقصی نقاط کشور در جمع بندی جلسه ستاد ملی کشاورزی حفاظتی اظهار داشت که چاره ای جز استفاده از سامانه های کشاورزی حفاظتی برای کل کشور مخصوصا اراضی دیم نداریم و دیگر با شیوه های سنتی برهم زدن خاک و از دست دادن رطوبت خاک نمیشود تئولیدات پایدار کشاورزی داشت زیرا امروز با تغییرات اقلیمی و گرمتر شدن کره زمین ما هم باید خود را با این تغییرات سازگار نماییم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.