برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی روز جهانی محیط زیست به همت پژوهشگر پیشکسوت بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی که محقق مروج پیشکسوت آبیاری و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان می باشند آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی روز جهانی محیط زیست انجام شد این برنامه در روز پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ در مجموعه گردشگری کشاورزی دکتر بسکی فرشباف در شهرستان مینودشت استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمد اسماعیل اسدی مبتکر و مجری این برنامه اظهار داشت هر ساله در روز پنجم ژوئن برابر با ۱۵ خرداد مراسم بزرگداشت روز جهانی محیط زیست در جهان بر گرار می شودو در این راستا ما در ماه فروردین امسال فراخوانی برای سه بخش نقاشی، دست نوشته و ویدیو کلیپ برای کودکان و نوجوانان در دو گروه سنی زیر ده سال و ده تا ۱۸ سال منتشر کردیم که بیش از ۵۰ اثر مختلف از سرتاسر کشور بدست ما رسید و پس از داوری ها، نفرات برگزیده هر گروه سنی و هر بخش جداگانه  انتخاب شدند که طی مراسمی جوایز برگزیدگانی که حضور داشتند اهدا گردید و جوایز دیگر برندگان به نشانی آنها ارسال شد. در این مراسم که همراه با صحبت های برگزیدگان کودک و نوجوان توام بود آقای دکتر علیرضا نبی کارآفرین اجتماعی معروف کشور و خانواده تنی گروهی از برگزیدگان حضور داشتند.

هر سال روز ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۴۹ سال پیش بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد. در این روز در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای به مناسبت این روز برگزار می‌شود. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل همایش،گردهمایی و کارگاه های آموزشی، راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش فیلم و عکس، مسابقات نقاشی و مقاله‌نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و.

هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسائلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود.

محیط زیست به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد، گفته می‌شود.مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که باهم در کنش هستند، محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند. می‌توان محیط زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کره زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه می‌کنند، خلاصه کرد. محیط زیست بسیار در زندگی همه ما انسان ها و کل موجودات جهان نقش دارد. در هر سال، روز جهانی محیط زیست بر روی یک موضوع متمرکز می شود و با تاکید بر روی یک مساله زیست محیطی، شعاری را به این روز اختصاص می دهد. شعار امسال یعنی سال ۲۰۲۱ احیای اکوسیستم (بوم سازگان) است. اِکوسیستم به معنی یک اجتماع بوم شناسی عناصر اجزای زنده و اجزای غیر زنده  و تعامل آن‌ها با یکدیگر در محیط‌های تعریف‌شده است. این اجزای زنده و غیرزنده از طریق چرخه‌های مواد مغذی و جریان انرژی با یکدیگر مرتبط می‌شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.