چکیده گزارش عملکرد ۱۳۹۹ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان

دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، خلاصه ای از عملکرد و یافته های این مرکز را درسال ۱۳۹۹ ارائه داد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر فرجی در گفتگویی با روابط عمومی مرکز در این خصوص گفت: اجرای ۱۸۲ طرح تحقیقاتی کاربردی ملی و استانی برای حل مباحث و مشکلات مختلف بخش کشاورزی و مشارکت موثر در معرفی ۱۵ رقم مختلف زراعی برای کشت در استان گلستان از فعالیت های شاخص مرکز در سال ۱۳۹۹ بود.

همچنین دستیابی به نخستین رقم باقلا به نام مهتا برای تغذیه طیور با تانن کم، درصد پروتئین بالا، مقاوم به بیماری‌ها و قابلیت برداشت مکانیزه و جایگزنی ۳۰ درصدی آن بجای دانه ذرت و کنجاله سویا در جیره طیور همراه با برنامه ریزی جهت تکمیل دانش فنی، تولید حداکثری هسته های اولیه بذر، انجام مطالعات سازگاری برای توسعه این رقم در کشور و تدوین برنامه عملیاتی کشت در سطح ۴۰۰ هزار هکتار از برنامه ها و دستاوردهای شاخص مرکز در سال ۱۳۹۹ بوده است.

تدوین دستورالعمل و مدیریت بیماری اسکب انار به عنوان دستاورد شاخص دیگر در سال ۱۳۹۹، ادامه تحقیقات روی کنجد نیمه شکوفا متحمل به ریزش، تکمیل دانش فنی تولید گیاهان علوفه ای، تهیه و کاربرد مدل پیش‌آگاهی بیماری فیتوفترایی سیب‌زمینی و ادامه تحقیق و توسعه روی موضوع خشکه کاری برنج از برنامه های دیگر مرکز در سال گذشته بود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ادامه داد: درخصوص خشکه کاری برنج تکمیل نسبی دانش فنی و تدوین دستورالعمل خشکه کاری برنج در گلستان شامل مدیریت آبیاری و شیوه کشت و مدیریت علف های هرز و تدوین ۳ پروژه ترویجی برای اجرا در سال ۱۴۰۰ از مهمترین اقدامات این مجموعه بود.

در ادامه موفقیت های همکاران شریف این مجموعه، کنترل عارضه اختلال در غلاف بندی به عنوان یک مشکل ۳۵ ساله در زراعت سویای گلستان بود و اجرای پایلوت های اجرایی ۱۰۰ و ۲۷۰ هکتاری کنترل عارضه در مزارع زارعان و ایجاد سایت الگویی گامی موثر در راه حل این چالش بود و همچنین تولید و پایش خوراک متوازن دام با جایگزینی کنجاله کلزا بجای سویا، که این مهم سبب شد تا تولید شیر ۲۰- ۱۵ درصد افزایش یابد، وضعیت تولید مثلی دام ها بهبود پیدا کند از فعالیت ها شاخص مرکز طی دو سال گذشته بود.

دکتر فرجی همچنین گفت: انتخاب طرح تولید نهال های بارور شده با اسپور قارچ ترافل سیاه توسط شرکت پایدار سرزمین هیرکان استرآباد به عنوان ایده برتر سازمان در سال ۹۹ با تولید ۱۰ هزار نهال تلقی شد و این برنامه، فعالیت شاخص یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور این مرکز بود.

در حوزه آموزش نیز، افتتاح هنرستان شبانه روزی کشاورزی پسرانه در کردکوی، آموزش ۴۳۱ نفر دانش آموز در قالب آموزش های مهارتی کاردانش با آموزش و پرورش استان، انجام آزمون های سنجش مهارت برای ۶۰۱  نفر، برگزاری ۱۱۲ دوره آموزشی (۷۴۳۹ نفر روز) برای بهره برداران، ۵۳ دوره آموزشی (۱۲۱۰۰ نفر روز) برای کارکنان وظیفه و ۷۱ دوره آموزشی (۶۵۷۹ نفر روز) برای کارکنان بخش کشاورزی از مهمترین فعالیت های آموزشی مرکز در سال ۱۳۹۹ بود.

حضور ۴۶ نفر از محققان مرکز به طور مستمر در عرصه های تولیدی به عنوان محقق معین و انجام ۳۴ عنوان فعالیت مرتبط با موضوعات مختلف همراه با ارائه گزارش های تحلیلی و کاربردی تحت عنوان یاوران تولید از مهمترین فعالیت های ترویجی محققین در سال ۱۳۹۹ بود. توسعه و ترویج کشاورزی حفاظتی و کشت روی پشته که سبب افزایش ماده آلی خاک، کاهش تبخیر، جلوگیری از رواناب و فرسایش، کاهش انرژی مصرفی در عملیات کشاورزی،  کاهش هزینه های تولید، کاهش فشردگی خاک و کاهش مصرف سوخت می گردد از فعالیت های شاخص ترویجی دیگر این مرکز بود. پاسخ گویی نسبتا کامل به مباحث و مشکلات بخش کشاورزی استان و پایش مداوم آفات، بیماری‌ها و علف های هرز محصولات زراعی و باغی استان نیز از مهمترین فعالیت های محققین در این حوزه بود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در ادامه این گزارش گفت: تجهیز و مرمت انبارهای فنی، تعمیر و خرید ادوات کشاورزی، احداث جاده بین مزارع، تجهیز و مرمت چاه های آب علی رغم تنگناهای شدید مالی، پیگیری تامین برق، آب و گاز پایگاه تحقیقاتی توسکستان، تجهیز و مرمت آزمایشگاه های تحقیقاتی، ایجاد و تجهیز اتاق جلسات در ۴ بخش تحقیقاتی، ایجاد و تجهیز دو اتاق مخصوص وبینارهای مجازی در ستاد و معاونت آموزش، نصب ۲۰ دوربین مدار بسته جهت ارتقا سطح ایمنی مرکز و ایستگاه ها، بازسازی و احیا آب بندان کردکوی و بازسازی زهکش های داخلی مجموعه، راه اندازی دو گلخانه جهت کشت خاکی و هیدروپونیک، ترمیم و راه اندازی انسکتاریوم، ساخت و تجهیز سالن آموزشی به ظرفیت ۱۵۰ نفر در ایستگاه گرگان، شروع عملیات گازکشی در این ایستگاه و ایجاد کلکسیون گونه‌های شاخص درختان میوه با بیش از ۱۰۰ رقم از برنامه های مهم عمرانی مرکز در سال گذشته بود.

دکتر فرجی در پایان گفت: نقش فعال و مثبت در استان، حضور موثر در ارتقاء و پایداری تولید، انتقال یافته های تحقیقاتی و همکاری با بخش های مختلف تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی هدف اصلی مرکز طی سال گذشته بوده است. برای دستیابی به این هدف، نیاز بود تا درآمدهای مرکز افزایش، هزینه ها مدیریت، زیرساخت های اقتصادی، پژوهشی، آموزشی و رفاهی بهبود و توان فنی مرکز در زمینه های مختلف افزایش یابد. میزان موفقیت و دستیابی به این هدف بستگی به شرایط مختلف داشت، اما علی رغم مشکلات متعدد تلاش شد تا برنامه ها به شکل شایسته تحقق یابد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.