حضور معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در برنامه زنده رادیو سراسری اقتصاد

دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش و معاون پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در برنامه زنده تلویزیونی ” در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۰ در رادیو سراسری اقتصاد برنامه ” شاخه های طلائی” به مدت یک ساعت با موضوع استفاده از آب های نامتعارف برای تولیدات کشاورزی شرکت نمود.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه مجریان در خصوص چگونگی استفاده از منابع آب های شور برای تولیدات کشاورزی در سه بخش مجزا پرسش هایی را مطح کردند. دکتر کیانی در این برنامه با توجه به شرایط اقلیمی کشور و کاهش دسترسی روزافزون به منابع آب شیرین روش­های غلبه بر بحران آب در کشور را برشمردند و استفاده از همه منابع آبهای نامتعارف از جمله منابع آب شور برای اهداف تولیدات کشاورزی را به عنوان یکی از گزینه­ های موثر در تعدیل شرایط کم ­آبی مورد تاکید قرار دادند.

ایشان اضافه کردند که برای استفاده از منابع آب شور در اراضی کشاورزی و با توجه به اینکه این نوع از آبها آثار و تبعاتی بر روی گیاه، خاک و محیط زیست دارند، ضروری است برای استفاده پایدار از این نوع منابع، عوامل و چگونگی اثرگذاری کاربرد آب شور در کوتاه و دراز مدت شناخته شوند.

در بخش دیگر این برنامه دکتر کیانی ضمن بیان تجربیات موفق دنیا در استفاده پایدار از منابع آب شور تجربیات مبتنی بر پژوهش­های کاربردی خودش و همچنین تجربیات کشاورزان در نقاط مختلف کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان گلستان فرصت ها و چالش های استفاده از منابع آب شور را در کشور برشمردند و بیان نمودند که اگرچه شرایط و منابع آبهای نامتعارف از جمله فاضلابهای صنعتی و خانگی، زهابهای کشاورزی و آب دریا در کشور وجود دارد، ولی برای استفاده هدفمند از این نوع آبها نیاز به تدوین یک استراتژی در سطح ملی است. مجریان برنامه از روشهای مدیریتی کاربرد آب شور را سوال کردند و دکتر کیانی روشها و تکنیکهای مختلف مدیریتی استفاده پایدار از آب شور را برای گیاهان زمستانه و تابستانه بطوریکه هم از نظر فنی امکان پذیر و هم از نظر پایداری توجیه پذیر باشد برای مخاطبان برنامه ارایه دادند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.