برگزاری کارگاه آموزشی و مشاوره محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با مروجان مسئول پهنه شهرستان آق قلا

جلسه فنی و مشاوره محققان معین مرکز تحقیقات استان، با کارشناسان و مدیریت مرکز خدمات جهاد کشاورزی گرگان بوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آق قلا با حضور پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمد برزعلی در تیر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در راستای اجرای شایسته طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و به منظور ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین مروجان پهنه و محققان در خصوص تبادل اطلاعات و انتقال یافته های تحقیقاتی، جلسه حضور محقق معین مرکز تحقیقات استان، با مروجان مسئول پهنه تولیدی مرکز خدمات جهاد کشاورزی گرگان بوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آق قلا برگزار شد. در بخش کارگاه آموزشی، در خصوص اثرات خشکسالی بر تولیدات زراعی و راهکارهای برون رفت آن توضیحاتی به شرح زیر ارایه شد:

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۴۱% و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۴% کاهش داشته است، بطوریکه از مهرماه سال قبل تا اردیبهشت امسال نزدیک به ۹۲% مساحت کشور تحت تاثیر درجاتی از خشکسالی قرار گرفته است. نتایج تحقیقی مدلسازی بر اساس سناریوی استاندارد هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) نشان داده است که میانگین دمای سالانه مناطق مختلف کشور تا ۳۰ سال آینده بین ۵/۳ تا ۵/۴ درجه سانتی گراد افزایش، اما میانگین بارش سالانه بین ۷% تا ۱۴% کاهش خواهد یافت. همچنین کاهش عملکرد گندم دیم کشور (بعنوان یک کالای اساسی) در دامنه ۲۲% تا ۳۲ % در نوسان خواهد بود.

توصیه فنی و پیشنهادات:

  1. به کارشناسان توصیه شد که در خصوص کشاورزی حفاظتی و راهکارهای اجرایی آن در مزارع دیم بویژه غلات در منطقه بیش از پیش اهتمام داشته باشند.
  2. در خصوص ارقام مقاوم تازه معرفی شده به شرایط خشکسالی اطلاعات خود را تکمیل کنند و در صورت نیاز از محقق معینن جویا شوند.
  3. در خصوص خاک ورزی با ادوات جدید مقرر شد با حضور کشاورزان یک جلسه ای تنظیم شود جهت ارائه و ترویج آخرین دستاوردها در خاک ورزی های حفاظتی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.