انتشار دسـتاورد محققان مرکز تحقیقات و آموزش گلستان تحت عنوان: افزایش تولید باقلا با معرفی دو رقم شادان و فیض در فصلنامه بازتاب سازمان تات

دسـتاورد محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تحت عنوان:  افزایش تولید باقلا با معرفی دو رقم  شادان و فیض در فصلنامه بازتاب سازمان تات منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در آخرین شماره فصلنامه اثربخشی بازتاب تات سازمان (بهار ۱۴۰۰)، ۱۳ دسـتاورد ارزشمند محققان مجموعه سـازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سطح کشور منتشر و جهت اطلاع در دسترس جایگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور قرار گرفته که از این میان، دستاورد زیر که حاصل سال ها تلاش دکتر فاطمه شیخ و همکاران ایشان می باشد در این مجموعه معرفی شده است:

» افزایش تولید باقلا با معرفی دو رقم  شادان و فیض: دکتر فاطمه شیخ، مهندس حسین آسترکی، دکترمحمد علی آقاجانی، مهندس رمضان سرپرست و خالد میری

دکتر فاطمه شیخ مجری طرح در گفتگو با روابط عمومی مرکز در معرفی این دو رقم باقلا گفت:

مهم‌ترین خصوصیات رقم شادان یکنواختی شکل غلاف، بالا بودن نسبت دانه به غلاف و یکنواختی اندازه دانه‌های یک غلاف است. خصوصیات فوق باعث می‌شود رقم جدید جایگاه خوبی در کارخانجات صنایع غذایی و فرآوری لپه سبز داشته باشد. این رقم با داشتن ویژگی‌های مطلوب زراعی از جمله پتانسیل عملکرد زیاد، پایداری عملکرد دانه، تعداد غلاف در بوته بالا، قابلیت برداشت مکانیزه، مقاومت به بیماری لکه برگی باقلا، طعم مطلوب و ۳۲ درصد پروتئین نقش مؤثری در افزایش تولید، سطح زیر کشت و کاهش هزینه‌های تولید باقلا در کشور خواهد داشت. البته با توجه به مقاومت این رقم نسبت به بیماری‌ها بایستی صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف سموم قارچ‌کش و اثرات مثبت زیست محیطی نیز لحاظ شود.

رقم جدید فیض از لحاظ میانگین طول غلاف (فیض ۳۳ سانتی‌متر و برکت ۲۸ سانتی‌متر) و تعداد دانه در غلاف (متوسط ۹-۶ عدد در مقایسه با برکت ۷-۵ عدد)، زودرسی (۷ روز)، نسبت دانه به غلاف، شاخص برداشت، طعم و کیفیت (یکنواختی پخت، خوش خوراکی و درصد پروتئین) نسبت به رقم برکت برتری دارد. خصوصیات فوق این رقم را برای مصارف تازه‌خوری مناسب نموده است. خصوصیات فوق باعث می‌شود این رقم جایگاه خوبی در بازارهای محلی و مصرف تازه‌خوری داشته باشد. بخش قابل توجهی از مصرف باقلا در کشور به صورت تازه خوری است. بنابراین توسعه و انتخاب لاین‌های امید بخش باقلا مناسب تازه‌خوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.