برگزاری وبینار آموزشی ملی ” اصلاح کننده های خاک با تاکید بر گوگرد و ماده آلی”به همت عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

وبینار آموزشی اصلاح کننده های خاک با تاکید بر گوگرد و ماده آلی”به همت دکتر محمد حسین ارزانش پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در سطح ملی برای مروجان، کارشناسان پهنه، بهره برداران و کارشناسان جهاد کشاورزی ارایه شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر ارزانش پژوهشگر با سابقه بخش تحقیقات خاک و آب  این مرکز می باشد و متعاقب برنامه­ ریزی­های انجام شده توسط موسسه آموزش و ترویج در قالب وبینارهای آموزشی که در سطح ملی برای مروجان پهنه و کارشناسان جهاد کشاورزی می باشد دکتر ارزانش عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب،  در وبینار آموزشی ” اصلاح کننده های خاک با تاکید بر گوگرد و ماده آلی”به عنوان مدرس شرکت نمودند.

این وبینار بصورت ویدئوکنفرانس از طریق سامانه یکپارچه سازمان تات بر اساس جدول زمان بندی شده برگزار شد.

در این برنامه آموزشی ایشان برای مخاطبان به موارد زیر اشاره کردند:

 از بین این مواد اصلاح کننده دو ماده گوگرد و مواد آلی با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای وبینار مشکلات خاک های کشور به طور خلاصه بیان شدند. کمبود مواد آلی یا کاهش ماده آلی خاک ، اسیدیته بالای اغلب خاک های کشور، بافت سنگین، شوری و سدیمی بودن خاک ، کاهش توان تولید ( کاهش حاصلخیزی خاک) و پدیده های مانند سله و درزو ترک برداشتن خاک یا شکاف درخاک از جمله مشکلات مطرح شده بودند. برای این مشکلات راه حل های زیادی وجود دارد که در این دوره اصل بر دو پایه افزایش ماده آلی و افزودن کلسیم قرار داشت. مواد اصلاحی دسته اول شامل انواع مختلفی از مواد آلی مانند بقایایی آلی ، کودهای دامی ، کمپوست و ورمی کمپوست ، اسید هیومیک و بیوچار ( زغال زیستی) پیشنهاد و مزایا و معایب هریک از این مواد نیز بیان شدند.

در دسته دوم موادی که توانایی افزایش ترکیبات کلیسمی به خاک را داشته یا از توان خود خاک درتامین کلسیم استفاده می شود. در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و بر پایه اصل جایگزینی یون های سدیم با کلسیم به اصلاح خاک پرداخته شد. زیرا در اغلب خاک های کشور کربنات کلسیم به عنوان ماده رسوب یافته دیده و مشاهده می شود. این کربنات کلسیم می تواند توسط گچ ، گوگرد و اسید سولفوریک از فاز رسوبی به فاز تبادلی خاک منتقل می شوند.

 نتیجه :

در نهایت نیز با توجه به این که ماده آلی کمتر از یک است لازم است کاه و کلش آتش زده نشده و حداقل ۳۰ درصد از مواد آلی روی سطح خاک نگهداشته شوند. هم چنین با توجه به بالا بودن PH و آهک بالا رزیم استفاده از گوگرد و ترکیبات دارای سولفات در برنامه اصلاحی خاک های مشکل دار قرار گیرد. در انتخاب مواد اصلاح کننده موارد و توصیه های فنی در نظر گرفته شود. اولویت اصلاحی در خصوص نوع مواد اصلاحی با توجه به آزمون خاک و برخی از آزمایشات تکمیلی تر مانند نوع ساختمان خاک و ثبات خاکدانه ها نیز ملاک عمل قرار گیرد. همچنین اقتصاد مصرف هریک از مواد اصلاحی در برنامه های اصلاحی مد نظر قرار گیرد

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.