نگارش کتاب “پیش بینی سیلاب”به همت پژوهشگران بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

یک عنوان کتاب به همت دکتر محمدعلی صلبی، مهندس لطف اله پارسایی و مهندس محمدرضا پارسا مهر، محققان بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تقدیم جامعه علمی و بهره برداران شد.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، این کتاب در پنج فصل تهیه و توسط نشر آموزش موسسه آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار دارد.

در مقدمه این کتاب آمده است آب منشاء حیات است؛ اما گاهی هم به پدیده ای تبدیل می شود که انسان را با مشکلات بیشماری مواجه می کند و حتی سالانه جان بسیاری از افراد را می گیرد. نیاز انسان به آب و همچنین وجود خاک حاصلخیز باعث شده تا اکثر تمدنهای بشری در کنار رودخانه ها شکل بگیرند. انسانها برای دسترسی به سیستم حمل و نقل ارزان و راحت و همچنین دسترسی به منابع غذایی و تجارت در کنار دریاها و رودخانه ها زندگی می کردند؛ اگر جمعیت انسانی در کنار منابع آبی متمرکز نبود، نگرانی از بروز سیل آن قدرها اهمیت نداشت و به همین دلیل سیل پدیده ای طبیعی است که جوامع بشری آن را همچون واقعه ای اجتناب ناپذیر پذیرفته اند. و از طرفی، دسته ای از حوادث طبیعی مانند سیل که انسان بر آنها برچسب “بلایای طبیعی” زده است، همواره و به خودی خود مصیبت نیستند؛ آنچه آن را به مصیبت تبدیل کرده، دست اندازی انسان در طبیعت است. در ضمن، بشر در جایگاه موجود برتر که هر روز به علوم مختلف تسلط پیدا می کند می تواند وقوع هرگونه سیلاب را پیش بینی و به خدمت بگیرد و آن را به انرژی و تولید تبدیل کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.