برگزاری رویداد انتقال یافته های تحقیقاتی ملی کلزا

رویداد ملی انتقال یافته های تحقیقاتی کلزا با حضور فعال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و استقبال بی نظیر محققان، مروجان و بهره برداران بخش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این برنامه با حضور دکتر علی اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی در وزارت جهادکشاورزی، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، دکتر فرجی مجری طرح کلان ارتقای کمی وکیفی دانه های روغنی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر کیانی معاون پژوهش و فناوری و دکتر آقاجانی معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی و گلستان، اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، موسسه تحقیقات خاک و آب، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با بیش از ۷۰۰ نقطه اتصال و بالغ بر ۱۰۰۰ نفر شرکت کننده به صورت مجازی روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.
در این رویداد ملی، دکتر علی اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تقدیر از استقبال خوبی که از این برنامه ملی شده است، اظهار کرد: نظم و برنامه‌ریزی درست، تعهد در ارایه مطالب علمی درجه یک، تلفیق علم و تجربه و یک کار تیمی بسیار عالی از دستاوردهای این روز است.
دکتر مویدی با بیان اینکه زیرساخت های جدید آموزشی ترویجی هم اکنون فراهم است و فرصت مناسبی است برای اینکه مدیران ارشد وزارت متبوع، کارشناسان و همکاران و بهره برداران در اقصی نقاط کشور با مدیریت زمان و مکان در کنار هم تجربیات و توصیه های مفید خود را به اشتراک بگذارند.
رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از برگزاری گردهمایی سال زراعی جدید با حضور وزیر جهادکشاورزی خبر داد.
در ادامه این نشست مهندس مهاجر مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت : یکی از مهم ترین برنامه های دولت جدید، بحث تولید دانه های روغنی است. با توجه به اینکه کشور ما کشوری کم آب است نیاز به تولید و ترویج محصولات کشت پاییزی و پایین بودن سطح تبخیر در این فصل است که کلزا یکی از این محصولات حایز اهمیت می باشد.
وی با بیان اینکه باید بین ۲۰ الی ۲۵ درصد اراضی تحت کشت گندم را به زیر کشت محصول کلزا ببریم. افزود: دادن کود سرک در کشت محصول کلزا موضوع خیلی مهم و ضروری است همچنین توجه به اصل کود پایه در کاشت دانه های روغنی و استفاده از علف کش ها در کاشت کلزا و محصولات دیم که تاثیر بسزایی در افزایش تولید محصول دارند نیز ضروری است.
مهندس مهاجر ادامه داد : در چند سال اخیر سطح زیر کشت کلزا در استان خوزستان افزایش یافته است که به دلیل گرمای هوا کلزا روی پشته کاشت می شود.
این مقام مسؤول استفاده از رسانه ها برای اطلاع رسانی در زمینه معرفی و کاشت محصول کلزا را خیلی مهم و ضروری دانست و بر توجه ویژه به این مهم تاکید کرد.
دکتر موموندی، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، در بخش دیگری از این نشست مجازی، محورهای برگزاری دومین روز انتقال یافته های تحقیقاتی ملی کلزا را تشریح کرد و گفت : در آستانه سال جدید زراعی و قبل از کشت های پاییزه اهمیت و ضرورت برگزاری چنین برنامه هایی برای انتقال دانش فنی تولید شده به بهره برداران بسیار حائز اهمیت است.
در ادامه این برنامه دکتر فرجی، مجری طرح کلان ارتقاء کمی وکیفی دانه های روغنی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، آخرین یافته‌های تحقیقاتی و علمی را در خصوص اهمیت وجایگاه اقتصادی دانه های روغنی و تهیه بستر، بذر و اصول کاشت کلزا در اقلیم گرم کشور، ارایه نمودند.
دکتر کیانی، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان گلستان ، در خصوص مدیریت آبیاری کلزا اظهار کرد: بطور کلی کلزا هم بصورت دیم و هم بصورت آبی کشت می گردد.
وی در ادامه اصول مدیریت آبیاری در مزرعه کلزا را تشریح کرد و گفت : این گیاه برای رسیدن به حداکثر عملکرد بسته به اقلیم های مختلف بین ۳ تا ۶ بار آبیاری نیاز دارد و تاثیر توام درجه حرارت و خشکی در دوران گلدهی، در دوران ۸ برگی به حدود ۲ تا ۳ میلی لیتر در روز و در دوران گلدهی به ۷ تا ۸ میلی متر در روز آب نیاز دارد.
دکتر مین باشی، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و پژوهشگر مروج ارشد نیز با اشاره به مدیریت علفهای هرز، یکی از مهمترین مشکلات زراعت کلزا را مدیریت علف های هرز در این محصول زراعی دانست و گفت : بیش از ۵ درصد بذر خردل وحشی در بذر کلزا وجود دارد.
گفتنی است در این برنامه ملی دکتر عزیزی پژوهشگر مروج ارشد و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی درخصوص موضوع بستر، بذر و اصول کاشت در اقلیم سرد، دکتر آقاجانی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان درخصوص موضوع مدیریت آفات و بیماری های کلزا، دکتر نورقلی پور، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب درخصوص موضوع تغذیه و حاصلخیزی خاک، دکتر ایوانی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی درخصوص موضوع برداشت کلزا، آخرین توصیه های تحقیقاتی و علمی را بیان کردند.
این برنامه با برگزاری پانل تخصصی و پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان به پایان رسید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.