گزارش محقق معین بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

مهندس سپیده زوار محقق معین بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، گزارش ماموریت به منطقه آزاد شهر را ارایه کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گفتگو مهندس زوار با اشاره به اینکه زعفران، نقش اول سناریوی گیاهان دارویی منطقه را دارد در خصوص برنامه ها، فعالیت ها یی که با این موضوع در منطقه انجام می شود گفت: کشت گیاه دارویی زعفران در شهرستان آزادشهر هرساله پر رنگ تر تر از سال پیش است به گونه ای که ۳۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان را به خود اختصاص داده است و از این حیث، قطب تولید زعفران در شمال کشور و استان گلستان را به خود اختصاص داده و بیشترین سطح زیرکشت این محصول نیز در وامنان، تراب، کاشیدار و سیب چال است.

ایشان در ادامه گفت: اشتغال فراوان، درآمدزایی مناسب، کیفیت بسیارخوب محصول، از جمله مزیت های کشت این محصول در این شهرستان به حساب می آید.

در همین راستا و جدا از مزیت های کشت این محصول، کشاورزان چالش هایی را نیز پیش روی دارند که ناشی از وسعت بسیار کشت این محصول بوده و به تبع کمبود نیروی کارگری، فرتوت شدن نیروها و کم شدن انگیزه به دنبال دارد که در این راستا و رفع این معضل، کشاورزان تدبیری در پیش گرفته و تا حدودی مسیر هموارشده و در روند جدید، فروش به صورت گل تر زعفران است که کشاورزان راضی اند و گویا سود مناسبی نیز دارد.

مهندس زوار در انتها با اشاره به استعداد و ظرفیت منطقه گفت: از دیگر گیاهان دارویی که در شهرستان آزادشهر کشت می شود می توان به اسطو خدوس فرانسوی، مریم گلی، به لیمو، آویشن، گل گاوزبان، گل محمدی و سیاه دانه نیز اشاره کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.