برگزاری سخنرانی علمی «”روش های جلوگیری از فرسایش پایاب حوضچه‌های آرامش بندهای انحرافی و سازه های سنگی ملاتی”» در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۴۰۰

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۴۰۰ سخنرانی علمی تحت عنوان: «”روش های جلوگیری از فرسایش پایاب حوضچه‌های آرامش بندهای انحرافی و سازه های سنگی ملاتی”»، در راستای نکوداشت هفته پژوهش در روز سه شنبه مورخ ۲۳ آذرماه سال جاری در سالن پروفسور ارشاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این برنامه انجام شد و دکتر محمد علی صلبی پژوهشگر  بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.

در این روز دکتر محمد علی صلبی در بخشی از سخنان خود گفت: معمولا برای کنترل آبشستگی درپایاب سازه های بند انحرافی و بندهای سنگی- ملاتی از حوضچه‌آرامش استفاده می‌شود.

از آنجا که این سازه ها درسرشاخه های رودخانه که شیب زیادی دارند، احداث می‌شود، علیرغم احداث این سازه ها، فرسایش درپایین‌دست این سازه‌ها اتفاق می افتد.

عدم دستیابی به راه حلی جهت کاهش فرسایش پایین دست، می‌تواند سازه‌های موجود پایین‌دست خود را تحت تاثیروآسیب قرار دهد.

هدف از تحقیق حاضر بررسی راه کارهای مختلف درجهت کاهش آبشستگی می‌باشد. تعبیه لبه انتهایی در حوضچه آرامش، اجرای شیب معکوس حوضچه آرامش، استفاده از صفحات مستغرق، استفاده از آب شکن درون و بیرون حوضچه، بالا آوردن ارتفاع انتهای کانال(ایجاد شرایط کف بند)، افزایش زبری بستر، قرار دادن قطعه سنگ به صورت ترکیبی و یامجزا درون حوضچه آزمایش انجام گرفته است. به‌کارگیری یک یاچند روش باهم از  روش‌های نام برده شده در بالا، موجب کاهش آبشستگی شده‌اند.

ReplyForward

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.