بازتاب مصاحبه مدیر مرکز رشد واحد های فناور کشاورزی استان گلستان با خبرگزاری فارس

مصاحبه مهندس محمد مهدی لولایی مدیر مرکز رشد واحد های فناور کشاورزی استان گلستان در خبرگزاری فارس انعکاس مناسبی داشت.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، این رسانه گفتگویی را با مهندس محمد مهدی لولایی مدیر مرکز رشد واحد های فناور کشاورزی استان گلستان انجام داده که به شکل زیر بازتاب شده است:

 ۶ محصول واحدهای فناور گلستان نیاز به حمایت انقلابی آقای استاندار/ مهمترین مشکلات واحدهای فناور چیست؟

رئیس مرکز رشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان گفت: مهمترین مشکلات واحدهای فناور، عدم زیرساخت‌های مناسب و عدم حمایت‌های مالی لازم در مسیر فعالیت آنها است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شرکت‌های دانش بنیان به جهت توسعه فناوری‌های نوین، تولید ثروت در جامعه، اشاعه دانش، ترویج کارافرینی، ایجاد مشاغل جدید و ده‌ها فعالیت دیگر سبب توسعه بهره‌وری و شکوفایی اقتصادی در کشور می‌شوند.

برای توسعه چنین شرکت‌هایی در جهانی که دانایی و فناوری حرف اول را می‌زند، ضروریست مراکز حمایتی ای  که بتوانند همه جانبه از ایجاد و گسترش این شرکت‌ها حمایت کنند، ایجاد شوند.

یکی از مراکز مهم در جهت ارتقاء نوآوری، کارآفرینی و توسعه اقتصادی کشور مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بوده که با حمایت این مراکز، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد که اسباب رونق چرخه اقتصادی کشور را رقم می‌زنند .

مراکز رشد و واحدهای فناور می توانند نتیجه جریان دانش و فناوری میان دانشگاه، مراکز تحقیق و توسعه و صنعت  بوده که محصول آن رشد و توسعه اقتصادی جامعه خواهد بود.

امسال مرکز رشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی  از مراکز رشد زیر مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و پارک و علم و فناوری گلستان به ریاست محمد مهدی لولایی توانست با عملکرد خوب خود عنوان مرکز رشد منتخب در سطح کشور را کسب کرده و از سوی وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیر دریافت کند.

خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با محمد مهدی لولایی رئیس مرکز رشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان درباره فعالیت‌ها و مشکلات این مرکز گفت‌وگویی انجام داده است که با هم می‌خوانیم.

فارس: لطفا بیوگرافی از خود بیان کنید؟

لولایی: محمد مهدی لولایی متولد ۱۳۵۱ از روستای کفشگیری گرگان  با مدرک کارشناسی در سال ۷۶ وارد مجموعه جهادسازندگی وقت شدم.از سال ۸۸ تا سال ۹۳ به عنوان رئیس مجتمع  آموزش جهاد کشاورزی استان خدمت کرده و از سال ۹۵ تا سال ۹۶ قائم مقام معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی فعالیت کردم.

از سال ۹۶ مشاور آموزشی و اقتصادی  رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی توفیق خدمت دارم همچنین  از سال ۹۹ نیز با حفظ سمت  به عنوان مدیر مرکز رشد واحدهای فناور در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی منصوب شدم. همچنین اکنون در شرف دفاع از رساله دکترای خود در رشته مدیریت هستم.

فارس: درباره فعالیت‌های مرکز رشد و واحدهای فناور مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی توضیح دهید؟

لولایی: مرکز رشد و واحدهای فناور ذیل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی از سال ۹۰ شروع به فعالیت کرد و مجوز اولیه ان در سال ۹۲ صادر شد و از سال ۹۹ با موافقت نامه ای که با پارک علم و فناوری گلستان به امضا رسیده است به عنوان مرکز رشد مشترک واحدهای فناور کشاورزی مقرر شد با همکاری پارک علم و فناوری و مرکز تحقیقات کشاورزی ضمن پرورش ایده‌های نو و فناورانه جوانان و نوآوری‌های حوزه کشاورزی توسط فارغ التحصیلان این رشته از آنها حمایت کند.

در این راستا تلاش داریم  به عبور کشاورزی معیشتی به کشاورزی صنعتی و تجاری که می‌تواند کمک شایانی در راستای توسعه کشاورزی و اقتصاد کشور باشد را با جذب ایده‌های فناورانه از سوی صاحبان ایده و افراد خلاق در راستای افزایش تولید هدایت کنیم.

با این کار به جز محصولات جدید تولید شده، ذیگر محصولات  متنوع تولید شده ، قابلیت رقابت با دیگر محصولات را داشته و در نتیجه ضمن افزایش راندمان، شاهد تولید با کیفیت در این حوزه خواهیم بود.

فارس: بتازگی مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان عنوان منتخب را در کشور کسب نموده علت این انتخاب و چگونگی آن را توضیح دهید؟

لولایی: طی یکسال گذشته این مرکز توانست با کار و تلاش جهادی، تعداد قابل توجهی از ایده‌های نو و خلاقانه در این حوزه (کشاورزی) را جذب کند که این ایده‌ها سبب تشکیل هسته‌های فناور و واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان شده و از این جهت توانستیم رتبه نخست کشوری را‌ با حمایت مسئولان استانی و ملی تحقیقات و آموزش کشاورزی  و پارک علم و فناوری به دست آوریم.

امسال نیز در دهه فجر‌ حداقل ۶ محصول  از ۶ واحد فناور با حضور مسئولان استانی و کشوری رونمایی می‌شود که‌ نقطه عطفی برای مرکز رشد و واحدهای فناور ذیل مجموعه این مرکز خواهد بود‌.

فارس: در مورد ایده‌های خلاقانه این مرکز که به عنوان ایده برتر شناخته شده توضیحاتی دهید؟

لولایی: در سال ۹۹ یکی از ایده‌های مرکز رشد و واحدهای فناور مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در جشنواره ملی به عنوان ایده برتر در حوزه کشاورزی شناخته و معرفی شد که این ایده درباره همزیست کردن نهال‌های مثمر و غیرمثمر به قارچ ترافل که یک نوع  قارچ خوراکی با ارزش غذایی بالا و ارزش اقتصادی بسیار است، می باشد.

فرجام این ایده و استفاده از این محصول می تواند به کارکردهای ذیل منتهی گردد:

* احیا و بازسازی جنگل

* ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری در جنگل های هیرکانی و حوزه زاگرس

*‌ توانمند سازی اقتصادی جوامع محلی پیرامون جنگل‌ها

* حفاظت آب و خاک

*مدیریت سیلاب‌ها و کاهش خطرات آن

* ایجاد اشتغال عظیم در بخش کشاورزی ‌و مهاجرت معکوس

* ایجاد ارزش افزوده بالا در باغات فندق

و …

 در اینجا از فرصت استفاده کرده و اعلام می‌کنیم که ترویج و فرجام این ایده و تحقق محصول نهایی آن به ایجاد و ابلاغ برنامه‌های عملیاتی دوایر دولتی مربوط از جمله سازمان جهاد کشاورزی برای بکارگیری نهال‌های مثمر همزیستی شده به «قارچ ترافل» و نهال‌های غیرمثمر در مناطق جنگلی به وسیله اداره کل منابع طبیعی است که نیاز به گذراندن بخشنامه‌ها و دستورات اداری بالاترین مقامات استانی و مقامات ستادی حوزه تخصصی دارد که انشاء الله با عنایت مدیران ارشد استانی و ملی شاهد به ثمر نشستن و دستیابی به محصول نهایی این ایده در آینده نزدیک باشیم .

امید داریم این ۶ ایده برتر که نیز امسال رونمایی‌می‌شود در جشنواره ملی جزو ایده‌های برتر ملی معرفی شود.

فارس: درباره محصول ایده‌هایی که قرار است در دهه فجر رونمایی شود، بیشتر توضیح دهید؟

لولایی: یکی از این ایده‌ها در حوزه تولید مکمل غذایی با کارکرد درمانی برای مشکلات کلیه و کبد طیور است. ظرفیت اسمی تولیدی شرکت سازنده ی آن چندین برابر نیاز بازار است که با گشایشی که از طرف مبادی زیربط می‌تواند صورت گیرد زمینه صادرات آن فراهم می‌باشد که این مهم بدلیل کیفیت بالای  و قیمت مناسب  آن نسبت به محصول رقبایش در بازار، ممکن و میسر است

محصول دیگر مکملی است که از فرآوری از یک گونه میگو مهاجم که در خوراک ماهیان آکواریومی و پت استفاده می‌شود طرح توسعه‌ای این ایده، تولید کیتوزان از بقایای میگوی فرآوری شده و فلس آبزیان استفاده شده در میادین بازار ماهی است که این مجصول، ماده‌ای مهم در محصولات بهداشتی و دارویی به شمار می‌رود.

از دیگر ایده‌های خلاقانه دیگر می‌توان به محصولی به عنوان ضدعفونی کننده پایدار و کارا توسط یکی از واحدهای فناور مرکز رشد کشاورزی اشاره کرد.

این محصول به دلیل پایداری بالایش نسبت به محصولات موجود در بازار، در ضد عفونی محیط‌های صنعتی تولید و پرورش طیور، دام‌های سبک و سنگین بکار می‌رود تولید در حد ظرفیت اسمی تولید این محصول می تواند در ایجاد اشتغال و تولید ثروت در استان  نقش بسزایی را ایفا نماید

محصول دیگری که قرار است در دهه مبارکه فجر رونمایی شود  جرم‌گیر دندان از عصاره درخت اکالیپتوس است که این محصول در قیاس با محصولات رقیب در بازار به شکل معنی داری سالم‌تر و آسبیی به لًثه و دندان وارد نمی‌کند.

ایده دیگر برای رونمایی در بهمن امسال، افتتاح نخستین مدرسه کشاورزی کودکان با هدف آموزش دانش و مهارت کشاورزی، همچنین کارآفرینی است که نتیجه آن پرورش کودکان کارآفرین خواهد بود.این مدرسه آموزش کودکان از پیش دبستانی تا نوجوانی را پوشش و نخستین مدرسه در سطح کشور با این کارکرد و کیفیت است.

فارس: با توجه به معضلات و مشکلات کم آبی در کشور و به تبع در گلستان آیا این مرکز در راستای محصولات کشاورزی با مصرف آب کمتر و یا محصولاتی که مراحل کاشت تا برداشت آنها کوتاه بوده ولی افزایش تولید داشته باشند ایده‌هایی را مطالعه و ارائه کرده است؟

لولایییکی از ایده هایی که مرکز رشد و واحدهای فناور مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جذب کرده در مورد ابیاری انواع محصولات کشاورزی است.این محصول عبارت از  رایزرمتحرک عمودی است که در زیرزمین‌نصب می شود و در زمان آبیاری با جریان آب از زیر خاک بیرون آمده و به مانند سیستم های ابیاری تحت فشار ، محصولات مورد نظر را ابیاری نموده و سپس با قطع جریان آب به زیرزمین برگشته که علاوه بر مصرف کم آب و امکان بهره وری اب در اراضی کشاورزی از سرقت رایزر جلوگیری میشود..

این محصول مورد تایید  مراجع ذیربط قرار گرفته و شرکت تولید کننده ی آن آمادگی دارد با سرمایه گذاران علاقه مند برای تولید انبوه و فروش قرارداد‌منعقد نماید.

فارس: چه پیشنهاداتی برای چنین ایده هایی به افراد خلاق و نخبه و صاحبان ایده دارید؟

لولاییمرکز رشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با توجه به کمبود آب و کاشت شالی به روش سنتی و آب‌بر بودن آن در استان به دنبال جذب ایده‌هایی در این راستا در زمینه کشت برنج به روش غیر سنتی و خشک‌کاری بوده و افرادی که می‌توانند در این زمینه و یا ادوات مناسب این نوع کشت که موافق و سازگار با شرایط منطقه باشد، ایده‌های خود را به این مرکز ارسال کنند تا پس از بررسی و داوری، ایده‌های مناسب ،جذب و مراحل ثبت و پذیرش برای حمایت آن ایده  انجام شود.

فارس: مشکلات خود را در این حوزه بفرمایید؟

لولاییمهمترین و نخستین مشکل موجود عدم زیرساخت های لازم و عدم حمایت های مالی برای واحدهای فناور به صورت روتین، مستمر و آسان است.

واحدهای فناور برای دریافت تسهیلات باید مسیر طولانی و بروکراسی زائد اداری را طی کنند و معمولا این واحدها وثیقه مورد انتظار صندوق و مراجعی که قرار است به انها تسهیلات پرداخت کنند را ندارند و اکثر آنها موفق به دریافت تسهیلات نشده و این امر در برخی مواقع سبب می شود‌که این ایده به نتیجه و محصول مورد نظ منتهی نگردد..

مرکز رشد با حمایت بی دریغ مرکز‌تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان علیرغم عدم ردیف اعتباری مشخص برای حمایت از واحدهای فناور، تمام تلاش خود را در راستای حمایت های دیگر مانند واگذاری عرصه های زراعی و فضای اداری برای استقرار دفاتر انجام می دهد.

همچنین‌تلاش داریم‌ در حد توان مالی مادی خود ،پشتیبانی و حمایت‌های بیشتری را  از این واحدها داشته باشیم

فارس: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

لولاییاز رئیس و مدیران مرکز تحقییات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی که با از خودگذشتگی و علیرغم موانع قانونی و اداری، عدم ردیف اعتبار مشخص و بودجه از منابع دولتی ، حداکثر حمایت ها را از واحدهای فناور داشته ؛ کمال تشکر را دارم.

همینطور جا دارد از حمایت‌های پارک علم و فناوری استان از مرکز رشد و حمایت‌های مالی از واحدهای فناور کشاورزی  تشکر و امتنان را اعلام نمایم

همین جا از همه صاحبان ایده، نخبگان، جوانان فارغ التحصیل رشته کشاورزی درخواست داریم تا ایده ها و طرح های خلاقانه خود را‌به این مرکز ارائه نمایند و این مرکز تلاش می‌ کند تا در به ثمر نشستن ایده و تبدیل ان به محصولات قابل عرضه نهایت حمایت و همکاری را داشته باشد‌.

همه علاقمندان می توانند برای پذیرش ایده های خود به مرکز رشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی واقع در گرگان خیابان شهید بهشتی-روبروی سازش- مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی و یا به ایستگاه کشاورزی و منابع طبیعی واقع در کیلومتر ۸ جاده گرگان – کردکوی در تمام ساعات اداری مراجعه نمایند.

از خبرگزاری فارس که در راستای بیان فعالیت ها و مشکلات حوزه های مردمی و اداری تلاش همه جانبه دارند تشکر و قدردانی میکنم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.