نگارش کتاب با عنوان ” فن‌آوری آب مغناطیسی، مبانی و کاربردها ” به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

کتاب “فن‌آوری آب مغناطیسی، مبانی و کاربردها” به همت آقایان دکتر خوش روش دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی ساری و علیرضا کیانی استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تقدیم جامعه علمی و بهره برداران شد.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، این کتاب توسط نشر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار دارد. محتوای این کتاب عمدتا از تجربیات و پژوهش­های کاربردی مولفان که در سال­های متمادی انجام شده، می باشد. رفتار آب مغناطیسی شامل آب گذرنده از میان یک آهن­ربای دایمی (مغناطیس پایدار) قوی مستقر شده روی خط لوله تغذیه کننده است. وقتی که آب مغناطیسی شده در یک مبادله­کننده گرما یا دیگ بخار گرم شود، احتمالا تمایل به ته­نشینی رسوب سخت روی سطح داغ را از دست می­دهد. به­عبارت دیگر، آب مغناطیسی، آبی است که از یک میدان مغناطیسی که طبق محاسبات معینی ایجاد شده، عبور کرده و در نتیجه باعث تغییر و بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی آن می­شود. اثر مغناطیس روی آب به‌طور اتفاقی توسط دانشمندان روسی مشاهده شد. حرکت آب در داخل لوله‌ها باعث رسوب املاح روی جدار لوله‌ها گشته، ضمن کاهش سطح مقطع لوله‌ها و افزایش افت انرژی، عبور آب داخل لوله‌ها را مختل می‌کند. آب مغناطیس شده جرم داخل لوله‌ها را پاک و از رسوب مجدد روی جدار لوله‌ها جلوگیری می‌کند. مشاهده شده که با اعمال انرژی مغناطیسی می‌توان آب ساده را به مایعی با اثرات شیمیایی خاص تبدیل کرد، به‌طوری که خواص فیزیکی آب مغناطیسی شده از جمله دما، وزن مخصوص، کشش سطحی، لزوجت و قابلیت هدایت الکتریکی آن تغییر می‌یابد. کاهش کشش سطحی آب، قدرت حلالیت آن را افزایش داده و درجه سختی را کاهش می‌دهد و با کاهش سختی، اکسیژن محلول افزایش می‌یابد. این کتاب مشتمل بر ۵ فصل است که عبارتند از مقدمه، اثر مغناطیس بر نفوذپذیری آب در خاک، اثر آب مغناطیسی بر توزیع رطوبت و تجمع املاح در خاک، اثر آب مغناطیسی بر عملکرد و بهره­وری آب گیاه و فن‌آوری آب مغناطیسی ایده‌ای برای کاهش انسداد در قطره‌چکان‌ها.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.