کاشت پروژه های به نژادی و به زراعی کنجد متحمل به ریزش دانه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان

کاشت پروژه های به نژادی و به زراعی کنجد متحمل به ریزش دانه، در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان (عراقی محله) وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر کمال پیغام زاده رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله (گرگان) در این خصوص گفت: کنجد از گیاهان کم آب بر تابستانه است و یکی از مهم‌ترین مشکلات توسعه کشت آن، ریزش دانه در زمان برداشت می باشد. در فرایند اصلاح این آسیب، طی چند سال گذشته به همت اعضای هیات علمی و محققان و کارشناسان این مرکز، یک توده بذری کنجد ناشکوفا که مقاوم به ریزش بوده و عملکرد مناسبی نیز دارد جهت کشت در استان گلستان معرفی شد که به لحاظ قابلیت کشت مکانیزه (برداشت مسقیم با کمباین) و عملکرد مناسب مورد توجه و استقبال کشاورزان قرار گرفته است.
دکتر فیض بخش ادامه داد: در سال جاری نیز در راستای ارتقای فرایند بهره برداری مناسب تر از این محصول، چندین آزمایش جهت خالص سازی، تعیین مناسب ترین تاریخ کاشت و… تدوین شده و این رقم در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان کشت گردید. در سال جاری با هدف تهیه دستور العمل و بررسی برخی موانع توسعه کشت آن، طرح تحقیقاتی با زیرمجموعه چندین پروژه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان درحال کشت است. این پروژه ها در زمینه : انتخاب مشارکتی ۱۲ ژنوتیپ تجاری، آرایش و تاریخ کاشت ژنوتیپ های برتر تجاری متحمل و حساس به ریزش دانه، اداره نسل های در حال تفرق کنجد، ارزیابی قابلیت کنترل شیمیایی و بیولوژیکی قارچ های بیماری زا در ژنوتیپ های مختلف کنجد، آزمون vcuکنجد، مقایسه ویژگی های مختلف ژنوتیپ های برتر تجاری کنجد، زمان و روش برداشت کنجد متحمل به ریزش دانه، ارزیابی اثر خشک کننده ها بر تسریع رسیدگی برداشت کنجد متحمل به ریزش دانه و نحوه انبارداری کنجد می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.