برگزاری وبینار آموزشی ملی ” بررسی اثربخشی سامانه های آبیاری تحت فشار در کشور” به همت استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

وبینار آموزشی ” بررسی اثربخشی سامانه های آبیاری تحت فشار در کشور” به همت دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش و و پژوهشگر مروج ارشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در سطح ملی برای مروجان پهنه و کارشناسان جهاد کشاورزی در روز دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ارایه شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر با سابقه بخش تحقیقات فنی و مهندسی و معاون پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های مرکز می باشد و متعاقب برنامه وبینار ملی از سلسله برنامه‌های ویدیو کنفرانس انتقال دانش به ‌روز در گستره ملی بخش کشاورزی، در وبینار آموزشی ” بررسی اثربخشی سامانه های آبیاری تحت فشار در کشور” به عنوان مدرس شرکت نمودند.
در سالهای اخیر در محافل کارشناسی در رابطه با توسعه آبیاری تحت فشار، تردیدهایی در اثربخشی آن مطرح شده است و این سخنرانی در راستای پاسخ به برخی ابهامات آن می باشد.
دکتر کیانی در بخش مقدمه این وبینار به لزوم بکارگیری سامانه های آبیاری تحت فشار همراه با اصلاح روش های موجود آبیاری پرداختند. در این قسمت ادبیات موضوع، حسابداری آب و واژه های مرتبط و محدوده بحث تعریف شدند.
پژوهشگر مروج ارشد کشور در بخش بعدی سخنرانی وضعیت موجود و چالش های اصلی سامانه های آبیاری تحت فشار در مقیاس کشور و جهانی را تشریح نمودند. وی اظهار داشتند تا پایان سال ۱۳۹۹ در کشور حدود ۲.۴ میلیون هکتار از اراضی آبی (حدود ۳۰ درصد) به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شدند. باید اضافه کرد که تنها در حدود ۲۸ درصد از برنامه های تدوین شده برای تجهیز زمینها به آبیاری تحت فشار عملیاتی شدند. میانگین اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار نسبت به اراضی آبی در دنیا، در حدود ۲۲.۷ درصد و در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به ترتیب در حدود ۵۳ و ۱۵ درصد می باشد.
استاد پژوهش این مرکز با برشماری چالشهای موجود آبیاری تحت فشار، برخی انتقادهای مهم کارشناسان در رابطه با عدم اثربخشی سامانه های نوین آبیاری را مطرح و سپس پاسخهای تحلیلی در رابطه با این انتقادها را ارایه نمودند.
مهمترین انتقادها عبارتند از: افزایش مصرف آب در اراضی تحت آبیاری تحت فشار هم با افزایش سطح زیرکشت و هم با افزایش مصرف آب توسط گیاه، عدم اثرگذاری در منابع آبی در مقیاس حوضه، کاهش رواناب و نفوذ عمقی و در نتیجه عدم تغذیه سفره های آب زیرزمینی، عدم صرفه جویی واقعی آب.
پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی استان گلستان در پاسخ به این انتقادها ابتدا اثربخشی مورد انتظار از این سامانه را بصورت کمی بیان نمودند و اظهار داشتند که انتظار بود در اثر تجهیز اراضی آبی به سامانه های آبیاری تحت فشار در حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آب می بایست صرفه جویی میشد. در نهایت در انتهای این سخنرانی تحلیلی، اثربخشی واقعی مطابق انتظاری که از سامانه ها می رود به بحث گذاشته شد و پیشنهادهای کاربردی و ایجاد بسترهایی که در بروز و ظهور بهتر اثربخشی سامانه های آبیاری تحت فشار موثر هستند، ارایه دادند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.