ارائه پژوهشگر بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در کارگاه آموزشی خشکه کاری برنج

مهندس مریم سبطی محقق بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در کارگاه آموزشی خشکه کاری برنج، که با هماهنگی این مرکز، سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت ترویج استان گلستان و در ۴ دیسیپلین در تاریخ: چهارشنبه ۱۴۰۱/۲/۲۸ اجرا شد آخرین یافته های این حوزه را تحت عنوان: ”مدیریت تغذیه برنج در شرایط خشکه کاری” ارایه نمود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان، در این برنامه مهندس سبطی اظهار داشت: سطح زیر کشت برنج در استان گلستان هر ساله رو به افزایش است و از آنجایی که یکی از محدودیت های مهم در کشور مشکل کمبود آب های زیرزمینی و خشکسالی می باشد، لذا جهت کاهش مصرف آب در اراضی شالیکاری، کشت مستقیم برنج یا همان خشکه کاری به عنوان یک راه حل مناسب توصیه می گردد. در راستای این هدف جهت بهبود تغذیه این گیاه در شرایط خشکه کاری بر اساس نتایج تحقیقات چند ساله روی این محصول در سنوات گذشته، لزوم استفاده از بذرمال های زیستی با هدف افزایش مقاومت گیاه به شرایط تنش کم آبی توصیه می گردد. این محرک های رشد گیاهی باعث افزایش ریشه زایی و تولید ریشه های مویین گردیده که این امر سبب جذب بیشتر رطوبت از نقاط بیشتری از خاک شده و می توانند در مواجهه با تنشهای مختلف محیطی یاری نماید. این ترکیبات شامل مواد هیومیکی، جلبک های دریایی، اسیدآمینه و مایه تلقیح های میکروبی هستند. این محرک های رشد گیاهی بخصوص بذرمال های زیستی باعث بهبود و افزایش پایداری تولید محصول می شوند.
از موارد مهم دیگر در مدیریت تغذیه برنج در شرایط کشت مستقیم (خشکه کاری) نوع کوددهی و لزوم استفاده به موقع از کودهای شیمیایی در مراحل حساس رشد این گیاه می باشد. یکی از کودهای موثر در کشت برنج در شرایط خشکه کاری استفاده از کود سولفات آمونیوم جهت تامین منبع نیتروژن گیاه میباشد که میتواند نتایج بهتری در افزایش عملکرد گیاه نسبت به کود اوره داشته باشد.زمان استفاده از کودهای شیمیایی ملاک بسیار مهم تری تا مقدار مصرف این کودها می باشد. اگر کودهای شیمیایی در زمان مناسب حساس رشد گیاه در اختیار گیاه قرار نگیرد نمی توانیم به حداکثر عملکرد مورد انتظار دست یابیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.