ارایه محقق بخش تحقیقات زراعی باغی مرکز تحقیقات و آموزش استان  در وبینار تخصصی  اهداف،اصول و ضرورت ضد عفونی بذر غلات

دکتر محمدعلی دهقان محقق بیماری های غلات بخش تحقیقات زراعی باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در وبینار تخصصی  اهداف،اصول و ضرورت ضد عفونی بذر غلات، آخرین یافته های این حوزه را ارایه داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در مهرماه ۱۴۰۱ برگزار شد دکتر دهقان در بخشی از سخنان خود گفت: بذرها و نهال‌ها در برابر بسیاری از آفات و بیماری ها در خاک‌ آلوده بسیار آسیب‌پذیرند. حشرات و عوامل بیماری‌زا می‌توانند بذرهای جوانه‌زده و نیز گیاهان جوانی که نسبتاً لطیف و فاقد مقاومت و استقامت لازم و بدون ذخایر غذایی کافی هستند را از بین ببرند.

اهداف کلی و استراتژیک و محوری در ضدعفونی بذور:

  • پیشگیری از آفات و امراض
  • کاهش هزینه های تولید
  • سادگی و راحتی عملیات، تاثیرگذاری بالا و موفقیت در کار
  • افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی است.

با انجام ضدعفونی، قارچ‌کش‌ها یا حشره‌کش‌ها مانعی شیمیایی بر روی سطح بذور تشکیل می‌دهند که بذر و گیاهچه ها را در برابر حشرات جونده مانند کرم‌های مفتولی، یا عوامل بیماری‌زای بذر­زاد از جمله سیاهک ها، قارچ های بذرزاد دیگر و نیز عواملی که بعد از سبز کردن بذور به گیاهچه ها حمله  می کنند، مانند قارچهای Pythium، Phaythphtora و یا Fusarium و …..محافظت می‌کند. بسیاری از عوامل بیماری‌زا که در زمان همه گیری و یا در مرحله انتشار در گیاه بالغ و یا مزرعه و منطقه بسیار خسارتزا بوده، در مراحل اولیه چرخه زندگی خود که بر روی بذور و یا نهال تازه روئیده تشکیل می شود، بسیار ضعیف و ابتدائی می باشند و با ابتدائی ترین روش قابل حذف، مهار و کنترلند.

ضدعفونی بذر یعنی: تیمار بذر با مواد شیمیایی یا بیولوژیکی گفته می‌شود که برای کنترل میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و یا احتمالاً  آفات روی بذر اعمال می‌شود. ضدعفونی بذر باید به‌عنوان ابزاری در برنامه مدیریت تلفیقی در نظر گرفته شود. مدیریت مطلوب زراعی، کشت میزبان مقاوم، کنترل بیولوژیکی و روش‌های شیمیایی به‌طور هم‌زمان باعث به‌حداقل‌رساندن خسارات های ناشی از آفات و بیماریها، جلوگیری از تولید بیوتیپ‌­های جدید میکروارگانیسم، به‌حداقل‌رساندن تأثیرات منفی بر محیط‌ زیست و کاهش میزان باقی‌مانده سموم دفع آفات در مواد غذایی خواهد شد. سموم ضد عفونی بذر غلات شامل:  لاماردور، اینشور پرفرم، دیویدند استار، رئال، راکسیل، دیویدند و ویتاواکس با دوزهای آن برای گندم و همین سموم  و قارچکش رورال تی اس برای جو برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ توصیه شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.