با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان مراسم رونمایی از سند ملی الگوی کشت در استان گلستان برگزار شد

مراسم رونمایی از سند ملی الگوی کشت محصولات کشاورزی استان گلستان با حضور دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی، دکتر زنگانه استاندار گلستان، دکتر برزعلی رییس سازمان جهادکشاورزی استان، دکتر صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ، دکتر قربانی نصر آباد رییس موسسه تحقیقات پنبه و مسئولان استانی، ۷ دی ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات شهید رجایی استانداری گلستان، با مدیریت و برنامه ریزی این مرکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم رونمایی از سند ملی الگوی کشت در استان گلستان، با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی یکی از پایه‌های اصلی توسعه پایدار است که براساس فرمایش مقام معظم رهبری، این مساله باید به اولویت اول کشور تبدیل شود. اظهار داشت: از ویژگی های راهبردی سند ملی الگوی کشت، پیگیری تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه کشاورزی دانش بنیان و امنیت غذایی است.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اذعان بر آمادگی تمامی محققان سازمان تات جهت نظارت و همکاری در اجرای این سند، افزود: رسوخ دانش در حوزه کشاورزی منجر به کشاورزی اقتصادی و مقرون به صرفه می شود و هم امنیت غذایی پایدار و مقتدر را تامین می کند.

وی با تاکید بر این موضوع که کشاورزی ایران ظرفیت زیادی برای افزایش تولید دارد و دست‌یابی به این هدف از طریق افزایش بهره‌وری و استفاده بیشتر از تحقیقات علم و فناوری امکان‌پذیر است. افزود: ۲۱ درصد واردات مواد غذایی مورد نیاز کشور معادل ۱۰ تا ۱۵میلیارد دلار از طریق واردات تامین می‌شود کشور را برای تامین این میزان مواد غذایی باید خارج کنیم که راهکار جلوگیری از خروج این مقدار ارز، توجه به علمی‌سازی کشاورزی و افزایش تولید در کشور است.

دکتر خیام نکویی با اشاره به اینکه کشور به تولید ۱۲۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی نیاز دارد که در شرایط فعلی ۱۰۰ میلیون تن محصول در داخل تولید می شود. ادامه داد: برای اجرای الگوی کشت، تامین ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از مجلس درخواست شد که اختصاص این اعتبار می‌تواند، مشوقی خوبی برای حمایت از الگوی کشت باشد.
مهندس علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی در این مراسم گفت: خلاصه و اصل الگوی کشت محصولات کشاورزی ایجاد امنیت غذایی پایدار می باشد چرا که استقلال واقعی بدون تامین امنیت غذایی پایدار، از معنا تهی است. 
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی در ادامه افزود: سند الگوی کشت محصولات کشاورزی بر سه پایه نیاز جامعه، اقلیم و اقتصاد طراحی شده و استان گلستان یکی از استان های استراتژیک تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود و در این سند جایگاه ویژه ای برای ظرفیت های استان دیده شده است. 
استاندار گلستان در مراسم رونمایی از سند ملی الگوی کشت استان، با تاکید بر اهمیت ارتقا بهره وری در تولید، گفت: مدیریت استان از اجرای طرح مدیریت الگوی کشت حمایت می‌کند‌ و در این مسیر همراهی تمامی دستگاه های ذیربط ضروری است.

دکتر علی محمد زنگانه تصریح کرد: استان گلستان یکی از استان های مهم در تولیدات کشاورزی است که تاثیر بسزایی در تامین غذایی کشور را داراست

استاندارگلستان  با بیان اینکه این اقدام ظرفیت های بسیار زیادی را دارد، گفت: راه کارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از دغدغه های ما در استان است که اجرای این پروژه عظیم کمک بسزایی خواهد کرد.

دکتر زنگانه گفت: با جدیت تحقق طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در استان را دنبال می کنیم و خوشبختانه دولت نیز حمایت ویژه ای در این حوزه دارد.

مقام عالی دولت در گلستان گفت: جهش تولید در دیمزارها، ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد استان از دیگر  دستاوردهای اجرای این طرح در سطح اراضی کشاورزی گلستان است.

وی با اشاره به هدف گذاری ۲۸۰ هزارهکتاری در راستای زهکشی اراضی استان گفت: ۳۸۰۰ میلیارد تومان در سفر اسفندماه ریاست جمهور به گلستان در بخش های کشاورزی به تصویب رسیده است و این نشان از اهمیت بخش کشاورزی در گلستان دارد.

 استاندار گلستان گفت: قالب طرح الگوی کشت در این استان متمرکز بر روی ۱۴ محصول زراعی بوده که ۹۶ درصد از زمین‌های کشاورزی گلستان این امکان را برای تولید این محصولات فراهم‌می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید دانه‌های‌ روغنی در اجرای الگوی کشت در استان باید بیش از گذشته باشد.

دکتر محمد برزعلی رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در این مراسم، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و تلاش های مجموعه کشاورزی استان، گفت: عطف به سند ملی الگوی کشت، حمایت از استقرار و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه کشاورزی از برنامه های سازمان جهادکشاورزی است و استان گلستان با تحقق ۷۱ درصدی برنامه کشت قراردادی رتبه نخست کشور را بدست آورد.
وی درباره اجرای طرح الگوی کشت تاکید کرد: تدوین و اجرای سند الگوی کشت، جزء سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم است.

درپایان این آیین از سند الگوی کشت در استان گلستان با حضور استاندار گلستان، معاونین وزیر جهادکشاورزی در محل سالن‌ شهید رجایی استانداری رونمایی شد و دکتر خیام نکویی یک جلد از سند ملی الگوی کشت در استان گلستان زا به استاندار گلستان هدیه کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.