برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت باغات آجیلی به همت محققان مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در شهرستان آزادشهر

کارگاه آموزشی مدیریت باغات آجیلی با محوریت محصول پکان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ در باغ پکان ۵ ساله واقع در شهرستان آزادشهر با حضور کارشناسان، مروجان و بهره برداران مرتبط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این کارگاه دکتر مینا غزاییان محقق باغبانی بخش تحقیقات زراعی باغی این مرکز پیرامون کشت و ملزومات احداث باغ پکان و نیازهای رشدی این محصول نکات علمی را بیان نمود و در ادامه دکتر ربانی نسب رئیس بخش تحقیقات گیاهپزشکی پیرامون بیماری‌ها و دکتر شریفی عضو هیات عملی بخش تحقیقات گیاهپزشکی در مورد آفات رایج، نکات کلیدی را مطرح نمودند. در ادامه دکتر لیلا صادق کسمایی عضو هیات عملی بخش تحقیقات خاک و آب در خصوص نکات مهم تغذیه این آجیل ارزشمند نکاتی را بیان نمود.

در ادامه کارگاه پرسش و پاسخ توسط حاضران انجام شد و در گفتگوی دوسویه چالش های کاشت درخت در استان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

لازم به ذکر است درخت پکان (Carya illinoensis) از خانواده گردوسانان بوده و به عنوان گردوی گرمسیری شناخته می‌شود. استان گلستان در شمال ایران با مساحت ۲۰۲۰ کیلومترمربع ۱/۳۳درصد ازکل مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. طی سال‌های ۵۳ و ۵۴ تعدادی پایه پکان درمحل پیست اسب دوانی شهرستان گنبد واقع در شرق استان کاشته شده اند. با توجه به شرایط خاص آب و هوایی این منطقه وگرمای شدید آن بخصوص طی ماه‌های بهار و تابستان این درختان به خوبی با شرایط حاضر سازش نشان داده و سالانه عملکرد قابل قبولی هم دارند.

توسعه کشت این گیاه ارزشمند که دارای کاربری چندمنظوره بوده و قابلیت‌های سازشی خوبی در برابر تنش‌های گرمایی و خشکی و نیز بادهای گرم وسوزان ازخود بروز می‌دهد در نقاطی‌که بدلایل مختلف از جمله دمای بالا و عدم تأمین نیاز سرمایی در زمستان برای کشت گردو مناسب نمی‌باشند می‌بایست مد‌نظر قرار داده شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.