رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اهداف اصلی ترویج الگوی کشت را تبیین کرد

علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبعی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه، حفظ خاک، مدیریت مصرف آب و پایداری در تولید محصولات کشاورزی را رویکرد اصلی اجرا و ترویج سند الگوی کشت در میان بهره‌برداران اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این نشست مرکز علیرضا کیانی استاد پژوهش و دبیر کارگروه الگوی کشت استان، لطف اله پارسایی رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی، محمد تقی میشری و محمد حسین ارازانش محققان بخش تحقیقات گیاه پزشکی و خاک و آب نیز حضور داشتند و به پرسش های متعدد خبرنگاران پاسخ دادند، علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به تشریح اقدامات و سلسله جلسات برنامه ریزی و  فعالیت های این مرکز در مسیر اجرای سند الگوی کشت در استان پرداخت و گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱  ۱۴۰۲ سند برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی اسنان گلستان با حضور استاندار، معاونان وزیر جهادکشاورزی و گروهی از مدیران بخش دولتی و کشاورزان پیشرو رونمایی شد و تا کنون با نظارت این مرکز و مشارکت بخش های مختلف خانواده جهادکشاورزی استان، روند اجرای این طرح عملیاتی شده و در سال‌های آینده طی یک برنامه چهار ساله به تدریج گسترش می‌یابد و همچنین برای تبیین آن در جامعه هدف، از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله ائمه جمعه و جماعات و روحانیون استان نیز استفاده شده است.

صابری با اشاره به اینکه برای اراضی شمال استان به دنبال معرفی ارقام جدید  هستیم گفت: در کشت حفاظتی و کشت مستقیم، رویکرد ما به دنبال اجرای الگوی کشت است.

علیرضا کیانی دبیر الگوی کشت استان و  استاد پژوهش در حوزه آب نیز در این نشست خبری گفت: ۱۴ محصول جزو محصولات اصلی ما در الگوی کشت استان است و بیش از ۹۰ درصد الگوی کشت در سطح استان در حال اجراست.

لطف اله پارسایی رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری نیز با بیان این نکته که توجه به کشاورزی بدون توجه به منابع طبیعی ابتر خواهد بود ادامه داد: بنوعی می‌توان گفت منابع طبیعی و کشاورزی در راستای هم و به موازات هم باید حرکت نمایند. خصوصا اینکه در بخش آب باید به منابع سفره های زیرزمینی و منابع تامین سفره ها که معمولا در بالادست حوزه ها خصوصا جنگل ها می باشد باید بیشتر دیده شود. توجه جدی به تغییر اقلیم و توجه به منابع خدادادی و طبیعی از الزامات موفقیت الگوی کشت می باشد.

محمد تقی مبشری محقق مروج ارشد گیاهپزشکی به ارایه ویژگی های استان گلستان پرداخت و اشاره کرد به لحاظ تنوع اقلیمی و توپوگرافی مختلف از ظرفیت زیستی بالایی بهره مند است که این ویژگی ها هم می تواند فرصت( مطالعات کافی) و هم تهدید( توسعه قبل از تحقیق مثل چغندر) باشد و با عنایت به  این مهم می توان گفت استان گلستان پایلوت الگوی کشت کشور می تواند محسوب شود.

محمد حسین ارزانش عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب با تاکید بیان داشت انتقال دانش و آگاهی و نقش ترویج و آموزش در بحث الگوی کشت بسیار مهم و‌اثربخش است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.