برگزاری نمایشگاه مشترک ماشین های کشاورزی و دام در فائو با حضور پژوهشگر پیشکسوت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان

محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی کشاورزی پایدار و عضو برگزاری کنفرانس مکانیزاسیون کشاورزی پایدار که جهت اداره یکی از جلسات هفتگانه کنفرانس جهانی مکانیزاسیون کشاورزی پایدار از سوی فائو به رم ایتالیا دعوت شده بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، اولین نمایشگاه مشترک ماشین های کشاورزی و دام در نوع خود روز سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ برابر با ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ در محل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در رم در حاشیه کنفرانس جهانی تحول پایدار دام (۲۵ تا ۲۷ سپتامبر) و کنفرانس جهانی مکانیزاسیون کشاورزی پایدار (۲۷-۲۹ سپتامبر) افتتاح شد.

این نمایشگاه برخی از آخرین پیشرفت ها و نوآوری های فنی در مکانیزاسیون کشاورزی را در سراسر زنجیره ارزش غذایی را در معرض دید همگان قرار داد. در این نمایشگاه بیش از ۴۰ نوع تجهیزات به نمایش گذاشته شد که در آن  از تراکتورهای برقی و کمباین گرفته تا پهپادها و ربات های هوشمند کنترل علف هرز و کارنده های بی خاک ورز پنوماتیک جدید و تجیهزات مکانیزاسیون برای اراضی کوچک از ۱۳ کشور به نمایندگی از آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی به چشم می خورد. همچنین نمونه هایی از تجهیزات مورد استفاده در پروژه ها در جنوب صحرای آفریقا به نمایش گذاشته شد.

علاوه بر این، این نمایشگاه دوازده داستان موفقیت از ذینفعان مختلف دام در سراسر جهان را به نمایش گذاشت که در آن  از افراد پیشرو فردی گرفته تا جوامع و دولت ها، از تولیدکنندگان لبنیات و بز گرفته تا زنبورداران و دامداران پرورش دهنده شتر وجود داشت. آنها تجربیات خود را در مورد نحوه پذیرش راه حل های نوآورانه برای تغییر پایدار سیستم های تولید دام، بهبود معیشت و تغذیه، به نفع مردم، حیوانات و کره زمین به اشتراک گذاشتند.

چو دونگ یو، دبیر کل فائو، در حین افتتاح نمایشگاه خاطرنشان کرد که بیش از ۵۰ سال پیش بحث های فعالی در مورد اینکه آیا ما به مکانیزاسیون کشاورزی نیاز داریم یا نه، وجود داشته است، بحثی که به گفته وی، توسعه را کند کرد. وی خاطرنشان کرد: اکنون مشخص شده است که کشاورزی به علم، ماشین و تجهیزات، خاک و آب و همچنین حمایت از حیوانات وابسته است، در حالی که نیاز به وجود تمام عناصر مدرن برای تولید بیشتر و بهتر با نهاده کمتر را برجسته می کند. ما به راهکارها و نوآوری های مبتنی بر علم نیاز داریم و نیاز به اقدام عملی داریم.

دبیرکل تاکید کرد که هم کنفرانس‌ها و هم نمایشگاهی که در این هفته در مقر فائو برگزار می‌شود، بستر جامعی را برای دولت‌ها، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، عموم مردم، جامعه مدنی و کشاورزان فراهم می‌کند تا «در گفتگو با هم صحبت کنند» و به اجرای کامل برنامه توسعه پایدار زمینکه از اهداف فائو است دست یابند.

الساندرو مالاولتی، معاون انجمن ماشینهای کشاورزی اروپا (CEMA) و آلتانتویا تسدنایش، نایب رئیس انجمن ملی تعاونی های کشاورزی مغولستان نیز در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند.

با تمرکز بر پایداری، این نمایشگاه که بیش از ۲۰ نهاد مختلف بخش خصوصی، استارت آپ ها و یک مرکز CGIAR را گرد هم آورده بود، به طور موثر تأثیر مثبتی را که مکانیزاسیون می تواند بر تولید و استفاده کارآمد از منابع با حداقل تأثیر بر محیط زیست داشته باشد، نشان می دهد. نمونه‌هایی از موارد فوق عبارتند از کارنده های بی خاک ورز و دقیقی که بدون دستکاری خاک کشت انواع نباتات را انجام می دهند. همچنین تراکتورهای با انرژی بیومتان که می‌توانند با متان تولید شده از مواد آلی مانند بقایای مزرعه مانند گیاهان و کود تغذیه شوند.

این نمایشگاه همچنین نشان داد که چگونه فناوری‌ها و پروژه‌های مکانیزاسیون کشاورزی نوآورانه راه‌حل‌های سفارشی را برای کشاورزان در تمام مقیاس‌ها در کل زنجیره ارزش ارائه می دهند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.