برگزاری همایش گردشگری کشاورزی در استان گلستان

همایش گردشگری کشاورزی در استان گلستان روز یکشنبه ۲۰ اسفند در مزرعه گردشگری فانوس جنگل در توسکستان گرگان برگزار شد و راه‌های ارتقای گردشگری کشاورزی و موانع پیش‌روی این حوزه با حضور اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و فعالان حوزه گردشگری کشاورزی موردبحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که با مشارکت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، پارک علم و فناوری استان گلستان، اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی گرگان، اداره کل گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان گلستان، مزرعه گردشگری کشاورزی توسکا، مزرعه گردشگری ارمغان طبیعت و مزرعه گردشگری فانوس جنگل برگزار شد.
رئیس همایش و رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه این استان پیشرو گردشگری کشاورزی است، گفت: رونق بیشتر این بخش نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و به تدوین بخشنامه، آیین‌نامه، رفع موانع و تصویب قوانین مؤثر نیاز دارد.
محمد برزعلی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی اضلاع مختلفی را در بر می‌گیرد و می‌تواند به توسعه و پایداری بخش کشاورزی و حفظ محیط‌زیست کمک کند، افزود: باتوجه‌به اینکه گلستان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه گردشگری کشاورزی است به همین دلیل نخستین همایش گردشگری کشاورزی در این استان برگزار شد.
برزعلی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در گردشگری کشاورزی می‌تواند به رونق کشاورزی کمک کند، خاطرنشان کرد: ارتقای تولید و بهره‌وری محصولات کشاورزی در راستای امنیت غذایی و افزایش درآمد کشاورزان از جمله فواید رونق گردشگری کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: با ارتقا و توسعه هر چه بیشتر گردشگری کشاورزی ما می‌توانیم فرهنگ، رسوم و عادت‌ها در نقاط مختلف کشور را حفظ کرده و آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط‌زیست را یک وظیفه عمومی تلقی کرده است، افزود: گردشگری کشاورزی از دیدگاه فنی می‌تواند به تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در بخش کشاورزی کمک کند.
در بخش دیگر برنامه پیام سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به همایش توسط علیرضا صابری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ارائه شد که متن آن به شرح زیر می‌باشد:
توسعه گردشگری کشاورزی در مناطقی دارای تنوع اقلیمی و ظرفیت‌های بالا یکی از راهبردهایی تقویت نواحی روستایی می‌باشد. در اقتصاد ایران، گردشگری کشاورزی باتوجه‌به گوناگونی محیطی و مزیت‌های نسبی موجود در آن به‌عنوان یکی از عرصه‌های تنوع‌بخشی به اقتصاد روستایی مدنظر می‌باشد. امروزه همه مسئولین وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود شرایط اقتصادی و توسعه روستاها تلاش می‌نمایند. گردشگری کشاورزی به‌عنوان راهبردی توانمند و دارای مزیت نسبی، می‌تواند موجبات تحول اقتصادی را از طریق کارآفرینی برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فراهم آورد. در واقع گردشگری کشاورزی ویترین نمایش ظرفیت‌های بخش کشاورزی بر مبنای خلاقیت و نوآوری در عرصه‌های کشاورزی است. این موضوع به‌عنوان فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان، ایجاد اشتغال، ترویج محصولات مزرعه و تولید درآمد اضافی، انتقال تجربیات تفریحی و آموزشی به مخاطبان، توسعه گردشگری سبز و حفظ زیست‌بوم می‌باشد. قطعاً گردشگری کشاورزی می‌تواند انقلابی در حوزه کاهش بیکاری و مهاجرت معکوس به روستاها و بهبود سطح رفاه کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی را رقم بزند. استان گلستان باتوجه‌به پتانسیل‌های فراوان در بخش کشاورزی و گردشگری می‌تواند یکی از مناطق مهم در توسعه گردشگری کشاورزی کشور باشد. امید است با برگزاری چنین همایش‌هایی شاهد توسعه بیشتر بخش کشاورزی باشیم.

در ادامه سایر مشارکت‌کنندگان در همایش و دو نفر ارز اساتید حوزه گردشگری، سخنرانی‌های خود را تقدیم حاضران در برنامه نمودند. شایان‌ذکر است در پایان‌بخش نخست همایش از ۳ مزرعه گردشگری مشارکت‌کننده این رویداد: مزرعه گردشگری کشاورزی توسکا، مزرعه گردشگری ارمغان طبیعت و مزرعه گردشگری فانوس جنگل، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.