در ادامه برنامه انتقال یافته ها و تحقق شعار سال، حضور تیم اداره کل بازرسی استان گلستان در ایستگاه تحقیقات عراقی محله گرگان

در پی تاکید معاون وزیر و رییس سازمان تات مبنی بر جهاد تبیین و تحقق بخشی به شعار سال، با دعوت کتبی مسئولین استانی توسط رییس مرکز، تیم اداره کل بازرسی استان گلستان در هفته انتقال یافته ها در ایستگاه عراقی محله گرگان حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در این برنامه که با حضور بازرس کل استان گلستان عبدالله علیخانی، سربازرس استان جاویدان، رییس، معاون پژوهشی و رییس بخش زراعی و باغی مرکز و جمعی از کارشناسان اداره کل بازرسی و محققان مرکز انجام گرفت، ابتدا علیرضا صابری رییس مرکز، در مورد جایگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و بخش ها و بویژه ایستگاه های تحقیقاتی تابعه و اهمیت یافته های تحقیقانی نوین حاصل از فعالیت آنها در حل چالش های بنیادی و کاربردی در پهنه کشاورزی استان توضیحات جامعی ارائه دادند. سپس حبیب اله سوقی عضو هیات علمی و محقق برتر استانی حوزه گندم در مورد پتانسیل تحقیقات به نژادی و ارقام متحمل به بیماری ها و سایر تنش ها و نیز لاین های برتر از جمله لاین های پاکوتاه پرتناژ متحمل به بیماری ها توضیحات دقیقی را عنوان کردند. در ادامه در پاسخ به سوال تیم بازرسی استان در مورد بیماری ها و تهدید امنیت غذایی، یکی از راهبردهای تحقیقات به نژادی را ضمن اعلام حصول ژنوتیپ های متحمل یا مقاوم به بیماری های مختلف، اهمیت و نفوذ ژنوتیپ های جدید گندم در تولید اقتصادی، امنیت غذایی و امنیت اجتماعی بیان کردند. همچنین، فاطمه شیخ رییس بخش زراعی و باغی مرکز، به عنوان مجری و محقق ملی باقلا در مورد آخرین یافته های تحقیقاتی باقلا بخصوص‌ گونه های برکت و فیض توضیحات کاملی را ارائه و در ادامه به اهمیت توسعه کشت باقلا بویژه ژنوتیپ های جدید در تامین خوراک دام و طیور تاکید داشتند. دیگر محققان بخش زراعی و باغی، فیض بخش، پیغام زاده و قلی زاده نیز،هریک بطور جداگانه، ژنوتیپ های جدید سیاه دانه و اهمیت آنها، ویژگی های بارز ژنوتیپ های برتر جدید در مقایسه با رقم های مرسوم منطقه، توجه به اهمیت تولید دانه های روغنی در کشور بخصوص چالش ها و فرصت های پیش روی استان گلستان در زمینه توسعه دانه های روغنی را برشمردند. آنها همچنین از بین ۱۵ رقم کلزای مناسب استان گلستان، سه رقم و دو لاین جدید را برتر شمرده و نقش آنها در پدافند غیر عامل بخش کشاورزی و جهش تولید در دیمزارها را تشریح کردند. در پایان مساوات معاون پژوهشی مرکز اهمیت یافته های حاضر را از همه جوانب بررسی و آنها را به عنوان گنجینه و ارزشمندترین یافته های کشاورزی مرکز نه تنها در استان گلستان بلکه در کشور عنوان کردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.