اولین جلسه کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، در راستای تحقق‌بخشی به شعار سال

اولین جلسه کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با حضور رئیس، معاون پشتیبانی و اعضای کمیته مرکز، رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی، رئیس اداره جنگل‌کاری و معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان در سالن شهید سلیمانی مرکز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در ابتدا دبیر کمیته علمی، خلاصه وضعیتی از روند برگزاری جلسات و عملیاتی‌شدن این طرح را برای اعضای کمیته ارائه کرد. پارسامهر افزود؛ به جهت ساحلی‌بودن بخش قابل‌توجهی از استان گلستان، حفاظت از اراضی ساحلی این استان نیز ذیل طرح کاشت یک میلیارد درخت مدنظر قرار گرفت و درختان مناسب کاشت در اراضی ساحلی نیز معرفی شدند. در ادامه، معاون امور جنگل منابع طبیعی استان، با پخش کلیپی از رئیس جمهور شهید به‌عنوان میراث‌دار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، از اقدامات انجام‌شده این طرح در سال گذشته توضیحات مفصلی را ارائه کرد.
صادقیان گفت: کاشت یک میلیارد درخت ارزش‌های اکولوژیکی و اقتصادی فراوانی را به همراه خواهد داشت.
وی از جمله این ارزش‌ها را احیا و توسعه جنگل و فضای سبز در سطح ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار، قدرت جذب ۶۹ تن گرد و غبار و توان ترسیب ۶۴ تن کربن برشمرد.
صادقیان در ادامه افزود؛ هر هکتار جنگل، تولید و تنظیم ۹۰۰ مترمکعب چرخه آب کشور را خواهد داشت که اجرایی‌شدن این طرح، سبب تنظیم ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب می‌شود. همچنین کاشت یک میلیارد درخت با احتساب ارزش خدمات زیست‌محیطی برای هر هکتار جنگل معادل ۹۸۰ دلار، ۳ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی در پی خواهد داشت.
در نهایت این جلسه با ارائه نقطه‌نظرات هر یک از اعضا و تأکید معاون پشتیبانی مرکز بر تأمین مالی طرح در راستای تقویت شعار سال و در بستر عملیاتی مناسب‌تر نسبت به سال گذشته، به پایان رسید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.