حضور فعال مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در گردهمایی سالیانه کشت محصولات پاییزه

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در گردهمایی سالیانه کشت محصولات پاییزه به میزبانی این برنامه در گرگان حضوری فعال داشت.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ، در این همایش مهندس کشاورز معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی، مهندس اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح گندم کشور، دکتر حسینی رئیس مرکز، دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، دکتر محمدجعفر ملکوتی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، مهندس مرگدری معاون استاندار گلستان، رحمت الله نوروزی نماینده مجلس و معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی، دکتر فرجی معاون پژوهش و فناوری، تعدادی از روسای بخش های تحقیقاتی و جمعی از محققان این مرکز و جمعی از کشاورزان حضور داشتند.
در ابتدای جلسه مهندس کشاورز گفت: استان گلستان با توجه به این که وضعیت اقلیمی نامناسب و دچار کم بارشی شده است، اما در سال گذشته با مدیریت صحیح و استفاده از تکنولوژی و تقویت مسایل فنی، میزان برداشت قابل قبولی داشت به خصوص در برداشت محصول گندم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: باید پذیرفت که وضعیت اقلیمی ایران در وضعیت خشکسالی است، اما با تدبیر و استفاده از دست آوردهای علمی می توان تاثیر این وضعیت را در بهره وری برداشت محصولات کاهش داد. بنابراین باید از تولید حمایت کرد و یک حمایت منطقی و راهبردی داشت. ما جز افزایش عملکرد در واحد سطح راه دیگری در به صرفه کردن کشاورزی نداریم و باید برای هر جغرافیایی در کشور، برنامه عملیاتی متناسب با همان منطقه تهیه کرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت: متاسفانه در سال های گذشته در برخی از محصولات که خودکفایی داشتیم و صادرکننده بودیم، بدل به واردکننده شدیم و البته ۹۲ درصد واردات محصولات کشاورزی به ۸ محصول اختصاص داشت از جمله گندم، پنبه، حبوبات، ذرت و … این یعنی ورشکسته کردن کشاورزان و زیر سوال بردن امنیت غذایی کشور. نباید در تامین امنیت غذایی به مزرعه دیگری و بیگانه وابسته شد.
در ادامه دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در سال گذشته، متاسفانه مسایل جوی از جمله سرمای شدید و کم بارشی باعث تخریب مزارعه استان شد اما با این حال در برداشت گندم توانستیم پیش بینی ها را برآورده کنیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: وضعیت جوی استان آنالیز دقیق علمی شده است و بر اساس آن برنامه ای تدوین شده که کشاورزان بتوانند در برابر مسایل اقلیمی آماده باشند. و البته با ارایه ارقام مقاوم در برابر خشکی و سرما، به کشاورزان افزایش ۴۰ درصدی محصول داشته باشیم.
دکتر مختار مهاجر در پایان گفت: کشت کلزا بهترین تناوب برای گندم و جو است که به افزایش بهره وری آنها هم کمک می کند.
همچنین در این همایش یک روزه دکتر محمدجعفر ملکوتی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس درباره سو تغذیه گیاهان و محصولات کشاورزی و نحوه استفاده از بذور و کود سخنرانی و کارگاه آموزشی داشتند و به سوالات کشاورزان پاسخ دادند.

 IMG_3063

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.