حضور دکتر خاوازی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان

دکتر کاظم خاوازی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و هیات همراه در جریان حضور خود در این استان در جلسه ای در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان حضور یافتند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه دکتر خاوازی به همراه دکتر حسینی رئیس مرکز، دکتر فرجی معاون پژوهش و فناوری، دکتر کشیری مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان ، دکتر مختارپور رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی و مدیران ترویج شهرستان های استان ابتدا در خصوص شیوه جدید ترویج کشاورزی گفتگو شد ایشان در رابطه با طرح نوین ترویج اظهار کرد: گلستان به همراه ۸ استان دیگر به عنوان پایلوت برای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی انتخاب شده است.
منابع انسانی و کارآمد استان، علاقه مندی و داوطلب بودن گلستان در کنار تنوع محصولات زراعی و باغی استان موجب شد این طرح در استان گلستان به عنوان اولین استان اجرایی شود.
وی افزود: استان های داوطلب این طرح شامل استان گلستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کرمان، مازندران، قزوین، خراسان رضوی و فارس بودند به عنوان استان پایلوت انتخاب شدند تا برنامه به شکل آزمایشی در آن ها اجرا شود.
دکترخاوازی تصریح کرد: برای تقویت و توسعه ترویج در بخش کشاورزی طرح چهار مرحله‌ای را آماده کرده‌ایم که از طریق بکارگیری هشت هزار نفر ناظر تازه استخدام شده در بخش کشاورزی اجرایی می‌شود که پیش بینی می شود این ۸ هزار کارشناس ۱۰ هزار پهنه را در کل کشور پوشش دهند. وی انتقال دانش و معرفی نیازهای عرصه کشاورزی به بخش های مدیریتی را به عنوان رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با اجرای این طرح عنوان کرد.
معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، عناصر اصلی این طرح را ساماندهی و تجهیز مراکز خدمات، ایجاد شبکه مدیریت دانش و پهنه بندی عرصه های کشاورزی برای ارائه حداکثر خدمات به بهره برداران و بیشترین ضریب پوشش برای فعالیت های ترویجی عنوان کرد.
وی افزود: در سال جاری آموزش این ناظران تازه استخدام شده آغاز می‌شود و پهنه‌بندی در عرصه‌های تولیدی کشور انجام خواهد شد تا برای هر پهنه یک مروج مسوول در نظر بگیریم و ضمن اعمال سیاست‌های مدنظر در هر پهنه گزارش مشکلات نیز به مسوولان بالادستی از این طریق انجام شود.
دکترخاوازی تصریح کرد: در نظر است پس از اخذ نظرات و تجربیات سایر مدیران ترویج هماهنگی امور استان ها و بررسی نقاط قوت و ضعف در برنامه، تمامی ۹ استان فعال در این موضوع، برنامه کاری خود را جهت تهیه دستورالعمل اجرایی نظام نوین ترویج ارائه داده و در تدوین این برنامه تا ۱۱ خردادماه سال ۹۵ همکاری داشته باشند.
طرح نوین نظام ترویج در ۱۴ شهرستان استان اجرایی می شود
معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این جلسه در رابطه با اجرای این طرح در گلستان گفت: به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان این طرح در ۱۴ شهرستان استان و در مراکز جهاد کشاورزی اجرایی می شود.
دکترخاوازی بیان کرد: عرصه این پهنه ها با توجه به تنوع کشت کاملا متفاوت است و قرار است هر پهنه یک کارشناس مسئول داشته باشد که پاسخگوی مسائل مختلف پهنه باشد و رابط فعال بین بخش کشاورزی با کشاورزان ما است.
وی بیان کرد: دوره ۹ماهه اجرای آزمایشی این طرح ازشهریور امسال شروع شده و تا تیر ماه ۹۵ کلیه آسیب شناسی ها صورت می گیرد و در صورت موفق بودن این طرح برای کل کشور انجام می شود.
دکترخاوازی در ادامه از مزارع تحقیقاتی این مرکز بازدید نمود و پژوهشگران ایستگاه و مجربان طرح ها توضیحات لازم را ارایه دادند. ایشان همچنین از طرح های کشت نشایی ذرت وسویا دیدار داشتند.

DSC08328

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.