مصاحبه دکتر طهماسبی با خبر گزاری جمهوری اسلامی در حاشیه بازدید از برنامه های مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

مصاحبه خبر گزاری جمهوری اسلامی با دکتر غلامحسین طهماسبی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جریان سفر به استان گلستان و بازدید از برنامه ها و طرح های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و شرکت های دانش بنیان انجام شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گفتگو دکتر طهماسبی در خصوص برنامه ها، فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی و آموزشی و ترویجی سازمان در گستره کشور با خبرنگار این رسانه مصاحبه نمود.

ایشان در بخشی از سخنان خود با اشاره به تشکیل ۷۰ شرکت دانش بنیان در مراکز رشد وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، گفت: از این شرکت ها که درحوزه های مختلف بخش کشاورزی تشکیل شده است، ۱۱ مورد در گلستان و بقیه در استانهای خراسان رضوی، قزوین، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و مازندران راه اندازی شده اند.
وی، راه اندازی شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد وابسته به جهادکشاورزی در استانها را در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کاربردی کردن یافته های تحقیقاتی و نیز انتقال آن به تولید کنندگان (بهره برداران) اعلام کرد و افزود: از این پس یافته های تحقیقاتی نیز در قالب یک نظام نوین دانش و اطلاعات به کشاورزان منتقل می شود.
طهماسبی، حمایت از پایان نامه های دانشجویی را از دیگر سیاست های معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دانست و گفت: براساس تفاهم نامه ای که بین این سازمان با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز دانشگاه تهران امضاء شد، از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۳۰ میلیون ریال و در مقطع دکتری تا سقف ۶۰ میلیون ریال حمایت می شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر حمایت مالی، دانشجویان می توانند از واحدها و آزمایشگاه های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهادکشاورزی نیز در انجام تحقیقات علمی استفاده نمایند.
طهماسبی با اشاره به شرح وظایف این سازمان نیز بویژه درانجام تحقیقات جهت تولید ارقام جدید گیاهی مقاوم به گرما، خشکی و آفات، گفت: سال گذشته ۲۴ رقم جدید گیاهی توسط محققان مراکز تحقیقات این سازمان در سراسر کشور معرفی شد و پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد ۲۰ رقم دیگر که ۴ رقم آن مربوط به بذر پنبه و در گلستان است، معرفی شود.
وی از وجود چهار میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی کشور خبر داد و گفت: بدلیل اینکه ۹۸ درصد آنان فاقد تحصیلات آکادمیک بوده و بصورت سنتی کشاورزی می کنند، انتقال یافته های علمی به آنان با سختی صورت می گیرد.
طهماسبی افزود: یکی از دلائل تشکیل نظام نوین دانش و اطلاعات کشاورزی درچهار استان کشور از جمله گلستان بصورت پایلوت، انتقال یافته های علمی به بهره برداران و نیز نظارت کارشناسان بر فعالیت های این بخش است.
وی از اعطای امتیازات علمی و شغلی به دو هزارو ۸۰ نفر عضو هیات علمی در مراکز وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و گفت: این امتیازات درقبال انجام فعالیت های ترویجی توسط این افراد در بین بهره برداران داده می شود.
به گفته وی، استفاده از ظرفیت رسانه ها و نیز تلاش برای راه اندازی شبکه اختصاصی کشاورزی از دیگر رویکردها برای انتقال صحیح یافته های تحقیقاتی و آموزش لازم به بهره برداران است.
طهماسبی اضافه کرد: سالانه افزون بر پنج هزار مقاله و طرح تحقیقاتی توسط اعضای هیات علمی شاغل در مراکز تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه می شود که ۲۵۰ طرح و مقاله آن از استان گلستان است.
وی همچنین بر ضرورت افزایش بودجه های تحقیقاتی در بخش های مختلف کشور ازجمله کشاورزی تاکید کرد و گفت: درحالی که باید یک و نیم درصد از درآمد تولید ناخالص ملی کشور به امر تحقیقات اختصاص یابد، اما درعمل همواره طی ۳۰ سال گذشته این رقم کمتر از نیم درصد بوده است..

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.