افتخار انتخاب همکار مرکز تحقیقات وآموزش گلستان به عنوان رییس ایستگاه برتر منتخب در هفته پژوهش سال ۱۳۹۴ کشور

مهندس سیدافشین مساوات رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی عراقی محله (گرگان) وابسته به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان موفق به افتخار کسب عنوان رییس ایستگاه برتر منتخب در هفته پژوهش سال ۱۳۹۴ کشور شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در هفته بزرگداشت پژوهش و فناوری و گرامیداشت چهلمین سال تاسیس سازمان با شعار “پژوهش و فناوری، عزم ملی، رویکرد جهانی” آیین تجلیل از پیشکسوتان عرصه تحقیق و پژوهشگران نمونه و مجریان اصلی طرح های تحقیقاتی ،با حضور مهندس محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تعدادی از مدیران و مسئولان وزارتخانه و مدیران ستادی و روسای موسسه‌های تحقیقاتی برگزار شد.
این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید آغاز و با سخنان حضرت آیت ا.. عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه یافت. مشارالیه در سخنان خود با اشاره به تعلیمات قرآن مجید ،علم آموزی و انتقال آن به نسل آینده را جزء وظائف یک مسلمان دانست و عنوان داشت که تحقیق و پژوهش هدایتگر نسل بشر بوده و تعالیم دینی صریحا” به این مفهوم اشاره دارند.
دکتر اسکندر زند سخنران بعدی این مراسم بود که در بیانات خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بخصوص شهدای جهاد سازندگی که در عرصه علم و عمل الگوی مناسبی برای نسل حال و آینده هستند، قدمت فعالیت های سازمان تحقیقات کشاورزی را نزدیک به یکصد سال عنوان داشت و فلسفه تاسیس سازمان تحقیقات کشاورزی را هماهنگی بین موسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه آن دانست. وی در قسمت دیگری از سخنان خود بیان نمود که : امروز چهلمین سال تاسیس سازمان را جشن گرفته ایم که بیان کنیم این سازمان همچنان پویا، فعال و انعطاف پذیر است و نسبت به مقتضیات زمان با تمام ظرفیت پاسخگوی مسائل و مشکلات میباشد. رئیس سازمان تحقیقات فعالیت سازمان تحقیقات کشاورزی را با دارا بودن متخصصین در ۵۵۷ گرایش و عرصه گسترده فعالیت اعم از دریا ، جنگل و … در سراسر مناطق کشور بسیار گسترده توصیف نمود و همکاری بیشتر دانشگاه ها در زمینه تحقیقات کشاورزی را خواستار شد. وی برون سپاری وظائف غیرحاکمیتی را از رویکرد های جدید سازمان برشمرد که در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته و امضاء ۱۶ قرار داد دیگر در هفته جاری می تواند تاثیر بسزایی در چابک سازی و افزایش اثربخشی داشته باشد. دکتر زند با اشاره به ارتباطات بین المللی و عقد قرار داد با سازمان های بین المللی ، همکاری با این سازمان های بین المللی را از دیگر برنامه های سازمان معرفی نمود و تبادل تجربیات در این زمینه را رو به گسترش دانست. معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان ساخت برغم توانایی ها و دستاوردهایی که داشته ایم عواملی بر کارایی سازمان اثر می گذارد، که از آن جمله میتوان به مساله تغییر و تنوع اقلیم اشاره نمود که مطالبات از تحقیقات را بالا برده است. وی همچنین اشاره کرد عواملی چون گستره کار در ۵۵۰ رشته تحقیقاتی و برعهده داشتن مسئولیت تحقیقات کاربردی، ضرورت استفاده از تجربیات دانشگاه ها و بخش‌خصوصی را بیشتر نمایان می سازد. وی در پایان سخنان خود فعالیت سازمان تحقیقات کشاورزی را قابل دفاع دانست و از مساعدت وزیرجهاد کشاورزی در تمام عرصه ها قدردانی نمود.
در ادامه دکتر زالی یکی از روسای اسبق سازمان تحقیقات کشاورزی و از پیشکسوتان پژوهش با قدردانی از دست اندرکاران هفته پژوهش ، پیوند هرچه بیشتر تحقیق و دانشگاه را خواستار شد و عنوان نمود که ما مسئولیت داریم امکانات و نیروی انسانی را به درستی هدایت و از هدر رفتن ظرفیت ها جلوگیری کنیم.
دکتر واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنان خود هفته پژوهش را پاسداشت جایگاه علم و دانش دانست. وی همکاری در جهت این امر را از وظائف ابلاغی به دستگاه های دولتی دانست که از سیاست های کلان کشور محسوب می شود. مشارالیه با بیان تاکیدات مقام معظم رهبری و اشاره به سند چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴ بیان داشت که ایران می باید جایگاه اول علم و فناوری در منطقه را کسب کرده و دستگاه ها اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت و دستگاه های اجرایی می باید اقداماتی را برای عملی کردن این امر انجام دهند. وی در قسمت دیگری از سخنان خود برنامه ششم توسعه را مبنای فعالیت‌هایی دانست که سهم تحقیقات می باید برای سال آینده به ۱ درصد افزایش یابد و تا پایان سال ۱۳۹۹ این رقم به ۲ درصد افزایش خواهد یافت. مشارالیه نیل به اهداف برنامه را مسئولیت پذیری دستگاه ها در سراسر کشور دانست و برنامه ریزی را یکی از فعالیت های مهم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی دانست که با مشارکت دستگاه های مختلف این اهداف بازخوانی و تلفیق خواهد شد. وی در سخنان خود مبانی نظری جدیدی تحت عنوان مردمی سازی علم را مطرح نمود که به این وسیله علمی سازی در تمام سطوح جامعه عمومیت یابد و زمینه‌ای مناسب برای توسعه گرا شدن دولت و مردمی شدن علم پژوهش ایجاد شود.
سپس از مهندس سیدافشین مساوات رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی عراقی محله (گرگان) در کنار سایر پژوهشگران برتر سال ۹۴ سازمان با اهدای لوح تقدیر از آنان تجلیل به عمل آمد.
شایان ذکر است در این مراسم یاد و خاطره زنده یاد دکتر حاج رحمت الله بهمرام دانشمند برجسته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان،که در فاجعه منا جان به جام آفرین تسلیم نمود نیز با اهدای لوح یادبود و گل به خانواده بزرگوار ایشان زنده نگاه داشتند.
روابط عمومی مرکز تحقیقات، همراه با آرزوی شادکامی و بهروزی و تقدیم شادباش کسب این افتخار به ایشان، امیدوار است همچون همیشه از راهنمایی ها و همیاری های این همکار بزرگوار بهره مند باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.