مشارکت فعال پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در بازدیدهای میدانی کمیته فنی گندم کشور در استان گلستان

گروهی از پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در جریان بازدیدهای میدانی کمیته فنی گندم کشور در استان گلستان مشارکت فعال داشتند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، کمیته فنی گندم کشور در مورخ سه شنبه ۱ دیماه ۹۴ از دو سایت هاب حفاظتی آبی و دیم، چند سایت الگویی طرح انتخاب مشارکتی ارقام موسوم به (Participatory Variety Selection)PVS و همچنین سایت های کاربرد یافته های تحقیقاتی در سطح ۵۰۰ هکتار و چند مزرعه گندم استان گلستان بازدید کردند. کمیته فنی گندم کشور متشکل از مهندس اسفندیاری‌پور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور، دکتر کمالی نماینده مرکز تحقیقات بین‌المللی سیمیت در ایران، دکتر نجفیان رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و دکتر اسماعیل زاده رییس بخش تحقیقات غلات موسسه با مشارکت فعال آقایان دکتر اسدی، دکتر سوقی و مهندس کلاته عربی از پژوهشگران این مرکز در بازدید میدانی فوق حضور داشتند.
دکتر محمد اسماعیل اسدی محقق آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی این مرکز پیرامون مناطق بازدید شده گفت: در روز سه شنبه بازدید از دو هاب کشاورزی حفاظتی آبی کردکوی و دیم گنبدکاووس، مزارع کاربرد یافته های تحقیقاتی در تعاونی روستایی سد گلستان و۶ سایت انتخاب مشارکتی ارقام مختلف گندم در شهرستانهای بندرترکمن، گمیشان، آق قلا، گنبدکاووس، کلاله و آزادشهر صورت گرفت.
در این بازدید ها کمیته فنی گندم کشور پیرامون مراحل علمی تهیه بستر کاشت و آماده سازی زمین شامل استفاده از ادوات کم خاک ورز و بی خاک ورز، مدیریت داشت مزارع گندم، تغذیه گیاهی، استفاده به هنگام از کودهای شیمیایی، مبارزه با آفات و بیماریها، روش‌های بهینه آبیاری و انتقال یافته‌های علمی جدید تذکرات لازم را به مجریان طرحها گوشزد نمودند. آقای دکتر اسدی هدف از اجرای طرح PVS را که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و با مشارکت پژوهشگران مرکز تحقیقات صورت می گیرد مشارکت دادن کشاورزان، پژوهشگران و کارشناسان در انتخاب ارقام و لاینهای جدید و مختلف گندم در یک منطقه بوده که با این کار و مشاهده کشاورزان از نزدیک و آموزش آنها منجر به تغییر رفتار آنها به روشهای بهینه کشت شود. این طرحها با ایجاد مزارع ارقام مشارکتی در اراضی خود کشاورزان اجرا می گردد. به این ترتیب که پس از انتخاب ارقام و لاین های مختلف جدید اقدام به کشت این ارقام در مساحت های یکسان با میزان مصرف بذور بصورت وزن هزار دانه می گردد به طوری که در هر متر مربع ۳۵۰ دانه در نظر گرفته می شود. شایان ذکر است بذوری که دارای وزن هزار دانه بالاتری می باشند میزان مصرف آنها بیشتر از بذوری است که وزن هزار دانه آنها کمتر می باشد. روش کاشت بدین صورت بوده که مزرعه در مسیر عبور کشاورزان انتخاب شده و کرتها عمود بر مسیر جاده بوده و مساحت هر کرت از ۵۰ تا ۵۰۰ متر مربع متفاوت می باشد. پس از آماده سازی زمین کرتها طبق نقشه مورد نظر پیاده شده به طوری که فاصله هر کرت با کرت مجاور یک متر باشد و سپس با ماشین کاشت مناسب اقدام به کشت ارقام در تاریخ مناسب کشت میگردد.
دکتر اسدی در ادامه افزود: در سال زراعی جاری بر اساس توصیه های معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ۴ مزرعه ۵۰۰ هکتاری در چهار استان خوزستان، فارس، گلستان و ایلام به صورت پایلوت در نظر گرفته‌شده است که قرار است کلیه مراحل تهیه زمین و کشت،داشت و برداشت گندم در مزارع کشاورزان با نظارت و توصیه های فنی پژوهشگران مراکز تحقیقاتی، کارشناسان فنی، مروجین و خود کشاورزان صورت گرفته که این کار با از ابتدا تا انتهای برداشت با نظارت مکرر بازدیدهای میدانی و ارایه توصیه های فنی انجام می‌گیرد. یکی از محاسن مهم این طرح اینست که کلیه دست‌اندرکاران فنی در تمامی مراحل کاشت تا برداشت نظارت کافی دارند و ضمنا یافته های تحقیقاتی پژوهشگران طی سالها تحقیق جنبه کاربرد پیدا می نمایند که خود نوعی خروج از ایستگاههای تحقیقاتی و کاربرد یافته های تحقیقاتی در عرصه های مزارع کشاورزان می باشد.
ایشان همچنین گفت: که در هرمرحله ای که این سایتهای ۵۰۰ هکتاری نیاز به توصیه های فنی داشته باشند پژوهشگران معین که از نزدیک مزراع را پایش می نمایند باید توصیه های فنی خود را در راستای افزایش بهره وری و استفاده موثر از نهاده های کشاورزی را بنمایند. نهایتا نتیجه ای که از این توصیه ها و یافته های تحقیقاتی صورت خواهد گرفت افزایش محصول با کیفیت و همچنین افزایش بهره وری خواهد بود.آقای دکتر اسدی در ادامه گفت که قطعه ۵۰۰ هکتاری در نظر گرفته شده در استان گلستان در شهرستانهای گرگان، آق‌قلا، علی‌آباد، گنبد در قطعات کوچکتر در نظر گرفته شده است.
دکتر اسدی در انتها افزود هدف غایی وزارت جهاد کشاورزی از طرح کاربرد یافته های تحقیقاتی این است که: یافته های تحقیقاتی پژوهشگران کشاورزی فقط به ایستگاههای تحقیقاتی محدود نشده و یافته های موثر آنان باید در عرصه اثرگذار باشد.

photo_2015-12-26_10-13-20

photo_2015-12-26_10-14-55

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.