ارایه طرح تحقیقاتی کشاورزی حفاظتی در وزارت جهاد کشاورزی توسط پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

طرح تحقیقاتی کشاورزی حفاظتی در وزارت جهاد کشاورزی توسط پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ارایه شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی گلستان، دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی این مرکز و مدیر تحقیقاتی مزرع هاب حفاظتی استان در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ بهمن طرح تحقیقاتی پیرامون کشاورزی حفاظتی را با ۱۹ زیر پروژه در حضور مهندس کشاورز معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ارایه نمود و از طرح خود دفاع کرد. این طرح تحقیقاتی تحت عنوان تاثیرکشاورزی حفاظتی روی عملکرد، آفات، بیماری ها، علف های هرز و شاخص‌های انرژی، رطوبتی، فیزیک و حاصلخیزی خاک در تناوب گندم سویا کلزا پنبه می باشد که دارای ۱۹ زیر پروژه از بخشهای مختلف تحقیقاتی و دانشگاهی بوده و قرار است از سال آینده در استان گلستان به اجرا درآید. در این جلسه که با حضور مهندس کشاورز معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی، دکتر نجفیان رییس موسسه تحقیقات اصلاح بذر، مهندس زلقی رییس دفتر کشاورزی حفاظتی وزارت، دکتر آسودار استاد مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه اهواز، معاونان تولیدات گیاهی استان های همدان، یزد، خراسان رضوی و گلستان و جمعی از پژوهشگران و کارشناسان مکانیزاسیون و کشاورزی موسسات تحقیقاتی و سایر استان ها و همچنین سازندگان بزرگ ادوات کشاورزی حفاظتی کشورحضور داشتند دکتر اسدی در ارائه طرح خود اظهار داشت در این طرح سعی شده کشاورزی حفاظتی به صورت یک بسته کامل دیده شده و در آن تمامی جنبه های کار از جمله روشهای مختلف خاک ورزی، مدیریت بقایا و تناوب زراعی دیده شود. در این طرح تاثیر کشاورزی حفاظتی بر بهره وری صرف آب و انرژی، حاصلخیزی خاک وکیفیت مواد آلی آن، فرسایش خاک، میزان عملکرد گیاهان، جمعیت علف های هرز و بیماری ها و آفات، ارزیابی اقتصادی و غیره دیده شده است.
مجریان پروژه ها نیز از دیسیپلین های مختلف با تخصص مربوطه می باشند. بعد از ارایه طرح، پرسش و پاسخ توسط اعضای حاضر در جلسه و آقای دکتر اسدی به عمل آمد و در نهایت آقای مهندس کشاورز ضمن استقبال از گردآوردن دیسیبپلین های مختلف حول یک طرح اظهار نمود که روی آوردن به سمت کشاورزی حفاظتی در کشور اجتناب ناپذیر بوده و باید پژوهشگران و کارشناسانی که همیشه پرسشگر و ایراد گیر تغییر نگرش از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی حفاظتی هستند پاسخگوی مسائل و مشکلات احتمالی موجود در روی آوردن به سمت کشاورزی حفاظتی باشند.
ایشان اضاف نمودنه که فراموش نکنیم که هدف کشاورزی حفاظتی افزایش بهره وری و استمرار پایداری تولید می باشد. بنا به تصویب این جلسه قرار شد کمیته ای متشکل از اعضای ستاد کشاورزی حفاظتی کشور این طرح و طرحهای ارایه شده دیگر استانها را بررسی نموده و بعد از اصلاحات لازم تصویب نمایند.
در این جلسه همچنین مهندس سبلان علی محمدزاده مسئول اجرایی هاب حفاظتی استان گلستان گزارش پیشرفت ایجاد هاب های حفاظتی آبی و دیم استان گلستان را ارایه نمود.

photo_2016-02-21_15-29-18

photo_2016-02-21_15-29-27

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.