برگزاری کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی آذربایجان غربی با تدریس پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در استان آذربایجان غربی با تدریس دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر مجرب و باسابقه آبیاری بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی استان گلستان برگزارشد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی یکشنبه نهم اسفندماه در شهرستان بوکان برگزار گردید. در این کارگاه که با مشارکت شرکت سازه کشت بوکان و در محل این شرکت برگزار شد، بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان مکانیزاسیون، زراعت و مراکز جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و کردستان حضور داشتند. در این همایش بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و نواختن سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، سیادت مدیر کارخانه سازه کشت ضمن خیر مقدم به مدعوین فعالیت خود را در زمینه تولید انواع ادوات دنباله بند کشاورزی حفاظتی بیان نمودند. سپس دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر مجرب و باسابقه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و مدرس کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی به تدریس مبانی کشاورزی حفاظتی و ضرورت پرداختن به آن و همچنین تغییر نگرش از کشاورزی مرسوم به سوی کشاورزی حفاظتی از جنبه های مختلف شامل حفظ منابع آب و خاک و افزایش بهره وری و استمرار پایداری تولید پرداخت. آقای دکتر اسدی در این کارگاه طی سخنان مبسوطی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در زمینه کشاورزی حال حاضر، علاوه بر محدودیت منابع آب، بحث کاهش مواد آلی خاک و به هم خوردن ساختمان خاک است. سامانه کشاورزی حفاظتی – که مشتمل بر انجام عملیات بی خاک ورزی و کم خاک ورزی است- این امکان را فراهم می کند که با حداقل دستکاری خاک و یا حتی بدون جابه جایی خاک در مزرعه، بستر تولید را آماده کاشت محصولات نمود که نتیجه آن کاهش هزینه های تمام شده تولید و صرفه جویی در مصرف سوخت و حفظ منابع ارزشمند آب و خاک است. استفاده از روش های کشاورزی حفاظتی، علاوه بر اینکه کم کردن عبور دستگاه ها و ادوات کشاورزی در زمین های کشاورزی را به دنبال دارد، موجب صرفه جویی در مصرف نهاده های کشاورزی، سوخت دستگاه ها و ادوات کشاورزی نیز می شود و همچنین باعث کاهش نوبت های آبیاری عرصه های کشاورزی و کاهش تبخیر آب در مزارع، به ویژه مزارع دیم، می شود.
دکتر اسدی اضافه نمود که در کشاورزی حفاظتی هدف افزایش عملکرد نیست بلکه هدف افزایش بهره وری می باشد.
پس از خاتمه مطالب آموزشی دکتر اسدی، همایش با پرسش و پاسخ حاضرین ادامه یافت و کارشناسان مربوطه به بحث و تبادل نظر پرداختند و کلیه کارشناسان با جدیدترین ادوات حفاظتی تولید شده توسط شرکت سازه کشت بوکان آشنا شدند. در خاتمه همایش، کلیه حضار از تولیدات کارخانه سازه کشت کاوه بوکان با راهنمائی فنی پرسنل کارخانه بازدید نمودند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.