بازدید اعضای شورای اداری و برنامه ریزی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از آب بندان شهید روحانی فرد کردکوی

اعضای شورای اداری و برنامه ریزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از آب بندان واحد آموزشی شهید روحانی فرد کردکوی بازدید نمودند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در تاریخ ۱۹/۱۲/۹۴ در محل واحد آموزشی شهید روحانی فرد کردکوی برگزار شد ابتدا مهندس سید همایون رضی مدیر این واحد آموزشی ضمن خوش آمد به حاضران، توضیحاتی در خصوص پیشینه این آب بندان و روند پیگیری ها و اصلاح این مهم را برای اعضای شورا ارایه دادند.
ایشان در بخشی از توضیحات خود گفت: واحد آموزش شهید روحانی فرد کردکوی دارای ۴ دهنه آب بندان به مساحت ۴۰ هکتار می باشد. این آب بندان در دهه ۶۰ جهت ذخیره سازی آبهای فصل زمستان و به منظور تغذیه سفره های زیر زمینی، پرورش ماهی و تولید غذای سالم، کشت گیاهان زراعی تابستانه از جمله شالی احداث گردید.
در طی سال های اخیر بدلیل عدم بارندگی و بروز پدیده خشکسالی امکان آبگیری و بهره برداری از این آب بندان ها میسر نبوده است و در بعضی از سالها تنها بخشی از ظرفیت آن مورد استفاده قرار می گرفته است. بدلیل عدم بهره برداری از این آب بندانها مسیر انتقال آب از رودخانه با تجمع رسوبات و از بین رفتن کانال انتقال آب همراه بوده است.
لذا با توصیه و راهنمایی ریاست مرکز، لایروبی مسیر انتقال آب بندان از مهمترین برنامه های کاری این واحد اعلام وتمامی تلاش ها در جهت برطرف نمودن این مشکل آغاز گردید .
در همین راستا مشکل فوق را بامسئولان شهرستان کردکوی در میان گذاشته و خواستار حمایت و همکاری مقامات از این مساله گردیدم. در نتیجه با هماهنگی و همکاری بخشدار شهرستان، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و دهیاری روستای النگ سلسله برنامه های عملیاتی آغاز شد و با تلاش و زحمات شبانه روزی همکاران در مدت یک ماه حضور دستگاه لایروبی، کانال اطراف آب بندان به طول ۳ کیلومتر، لایروبی کانال مسیر بالا دست آب بندان، لایروبی کانال زهکشی پایین دست آب بندان به طول ۵ کیلومتر انجام شد بعد از پایان لایروبی نسبت به ترمیم وتعویض پل های مسیر انتقال آب اقدام گردید و به حول قوه الهی در اولین روز اسفند ماه از سمت رودخانه نظر آباد آب وارد آب بندان گردیده و آرزوی چندین ساله این واحد تحقق پیدا نموده است.
در پایان اعضای شورا همراه با شادباش این مهم و تقدیم خدا فوت به ایشان و همکاران بزرگوارشان، برای این گروه آرزوی توفیق نمودند.

DSC09631

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.