برگزاری جلسه کمیته پایش محصولات زراعی و باغی استان در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

پنجمین جلسه کمیته پایش و پیش آگاهی محصولات زراعی و باغی استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این نشست که با حضور پژوهشگران این مرکز و کارشناسان دستگاه ها و بخش های مرتبط انجام شد با توجه به ارائه آخرین گزارش وضعیت محصولات زراعی و باغات استان توسط مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی، اهم تصمیمات و توصیه های فنی پیشنهادی از سوی پژوهشگران این مرکز به شرح زیر اعلام گردید:
۱- اطلاع رسانی در خصوص سمپاشی علیه بیماری های لکه قهوه ای و سفیدک پودری جو در صورت مشاهده آلودگی بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد برگ ماقبل پرچم ، در مزارع جو با قارچ کش های های فولیکور (برای مزارع با لکه قهوه ای )و تیلت ( برای سفیدک پودری) به میزان ۱ لیتر در هکتارتوصیه گردد.
۲- درصورتی که گندم های تکثیری در مرحله شروع گلدهی هستند توصیه می شود بر علیه بیماری فوزاریوم سنبله الزاماً یکبار سمپاشی با سموم آلتوکمبی، رکس دو و یا فالکن (با دز نیم لیتر در هکتار) صورت پذیرد.
۳- در سایر مزارع گندم غیر تکثیری که در مرحله شروع گلدهی بوده و حساس و نیمه حساس به بیماری فوزاریوم سنبله گندم می باشند بخصوص در مناطق دامنه ها و مناطقی که در تناوب با کشت ذرت بوده است توصیه یکبار سمپاشی با یکی از سموم آلتوکمبی، رکس دو، فالکن و یا تیلت می شود.
۴- گندم های رقم سوپر هد همچنان بعنوان کانونی برای اپیدمی انواع بیماریها علی الخصوص زنگ زرد، زنگ قهوه ای و سیاه گندم و فوزاریوم خوشه برای سایر ارقام کشت شده محسوب می شود لذا ردیابی و نظارت این رقم وتوصیه لازم برای سمپاشی در اولویت قرار گیرد.
۵- با توجه به اپیدمی شدن بیماری مونیلیا در باغاتی که هنوز در مرحله‌ی گلدهی هستند، توصیه جهت مبارزه با قارچ کش های تیوفانات متیل، کاربندازیم و رورال تی اس ضروری می باشد.
۶- سمپاشی تکمیلی با نوردوکس با دوز مصرفی ۲ در هزار بر علیه بیماری لب شتری و سایر بیماری‌ها در باغات توصیه می گردد.
۷- آبیاری در مزارع گندم در دامنه شمالی پس از قطع بارشها و داشتن چند روز آفتابی انجام شود.
۸- محلول پاشی با عناصر میکرو با تاکید بر عناصر آهن و روی و منگنز در مزارع گندم توصیه می گردد.

DSC09769

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.