انتخاب کشاورز نمونه کشوری در رابطه با کشاورزی حفاظتی از استان گلستان

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکترکریمی طالقانی ازکشاورزان پیشرو شهرستان کردکوی به عنوان کشاورز نمونه کشور در رابطه باکشاورزی حفاظتی انتخاب گردید. دکتر کریمی طالقانی به مدت ۵ سال متوالی از روش کشت بی خاک ورزی در اراضی خود بعد از زراعت گندم بدون از بین بردن بقایای گیاهی یا آتش زدن که شیوه مرسومی در بین برخی از کشاورزان منطقه می باشد، اقدام به کاشت زراعت سویا بعد از برداشت گندم با استفاده از کارنده های بی خاک ورز تولید داخل کشور (اقتصاد مقاومتی) نموده است. آقای دکترمحمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه مرکز گلستان و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی و مدیر فنی و تحقیقاتی هاب حفاظتی استان که یکی از دو کانون آن در مزرعه آقای دکتر کریمی طالقانی پیاده شده است در زمینه روش کشاورزی حفاظتی اظهار داشت:
یکی از مسایل مهم و مبتلا در استان گلستان تخریب خاکها و آلودگی هوا و محیط زیست است که ناشی از سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت گندم و جو در اواخر فصل بهار صورت می گیرد. عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان گفت: ۹۵ درصد از غذای انسان‌ها از بستر خاک تولید شده و خاک به عنوان یک موجود زنده، اساس تولید، امنیت غذایی و خودکفایی کشور و اقتصاد ملی محسوب شده و به عنوان منبع تجدیدناپذیر است. وقتی ما بقایای بعد از برداشت را می سوزانیم در حقیقت این بقایای تنها نیستند که می سوزند بلکه خاک را نیز به آتش می کشیم چون کلش یا کاهبن ایستاده، چسبیده به خاک است. در هنگام سوزاندن بقایا دمای سطح خاک به ۴۰۰ درجه سانتیگراد می رسد و این در حالیست که آب در دمای ۱۰۰ درجه می جوشد پس کلا هیچ آبی در خاک سوخته باقی نمی ماند و این خود موجب افزایش مصرف آب در کشتهای دوم می شود. دکتر اسدی افزود: در سال‌های گذشته ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان پس از کشت سوزانده می‌شد که این میزان به ۴۰ هزار هکتار کاهش یافته اما هم‌چنان به شرایط ایده‌آل نرسیدیم و ما باید به سطحی برسیم که حتی یک مترمربع از اراضی را نسوزانیم. ایشان در ادامه افزود: حفظ بقایای گیاهی بر روی خاک اثرات مفید بسیاری دارد که از جمله ایجاد زیستگاهی برای موجودات ریز خاکی و کرمها، جلوگیری از اثرات مستقیم فرسایشی قطرات باران بر خاک، تامین غذای دام، مصارف سوختنی، افزایش ماده آلی خاک، جلوگیری از تبخیر زیاد آب از خاک و اصلاح خاک را می توان برشمرد. ایشان افزود با توجه به مضرات حاصل از سوزاندن بقایای گیاهی به خصوص کاه و کلش که در کشور ما نیز به ویژه در استان گلستان به منظور آماده سازی زمین برای کشت دوم انجام می پذیرد به نظر می رسد احیاء فن آوری و مدیریت بقایای گیاهی به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جهت حفظ پایداری اکولوژیک مزارع ضروری باشد. از جمله فن آوری های موفق می توان به سامانه های کشاورزی حفاظتی اشاره نمود. در این سامانه که سازگارترین سامانه کشاورزی با محیط زیست می باشد بقایای باقیمانده بعد از برداشت نه سوزانده می شوند و نه درون خاک دفن می شوند. در این نوع فن آوری با اعمال روشهای حفاظتی بر روی همان بقایای باقیمانده عمل کشت مستقیم با حداقل تردد و کوبیدگی خاک و همچنین کاهش مصرف سوخت صورت می گیرد. در سامانه کشاورزی حفاظتی، حداقل بقایای گیاهی (۳۰ درصد) در سطح خاک باقی مانده که با این عمل تمامی مضرات سوزاندن بقایای گیاهی از بین می رود.
روش فوق موجب تسریع در کشت (استفاده از زمان) حفظ رطوبت خاک، افزایش مواد آلی …….که در نهایت عملکرد قابل قبول با کمترین هزینه را در پی دارد. دکتر کریمی طالقانی در سالجاری در سطح ۱۵هکتار بطور میانگین بالغ بر ۳۸۰۰ کیلوگرم دانه سویا در هکتار برداشت نموده است.

 DSC98532

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.