ارایه دستاوردهای علمی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در استان سیستان و بلوچستان

دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر و عضوهیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در کارگاه آموزشی و صحرایی کشاورزی حفاظتی در استان سیستان و بلوچستان، آخرین دستاوردهای علمی خود را ارایه داد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که به دعوت سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و همچنین مرکز سیستان و در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی زهک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد در دوبخش آموزش تئوری (در کلاس) و عملی(در مزرعه) انجام شد.
در این کارگاه یک روزه دکتر اکبری رییس مرکز تحقیقات کشاورزی زابل، و بیش از ۷۰ نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان این مرکز، کارشناسان مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان، کارشناسان و روسا ومروجان مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانهای زاهدان، زابل ، زهک ، هیرمند ، هامون و نیمروز و جمعی از کشاورزان منطقه سیستان برگزار گردید.
در ابتدای این کارگاه آموزش دکتر اکبری ریاست این مرکز ضمن عرض خیر مقدم به دکتراسدی و حضار در این کارگاه مطالب مهم و مفیدی را در خصوص جایگاه کشاورزی حفاظتی به عنوان عامل افزایش امنیت غذایی و کشاورزی پایدار و برنامه ریزی و اجرای کشاورزی حفاظتی با توجه به موقعیت خاک اراضی کشاورزی منطقه سیستان عنوان و آمادگی این مرکز را برای همکاری جهت اجرای این امر مهم اعلام داشتند.
در ادامه دکتر اسدی ضمن برشمردن اهمیت و جایگاه کشاورزی حفاظتی و مزایای کشاورزی حفاظتی و افزایش کمی وکیفی محصولات کشاورزی،افزایش د رآمد کشاورزان، افزایش تولید در واحد سطح، صرفه جویی در سوخت مصرفی ماشین ها، افزایش نفوذ آب در خاک و حفظ محتوی رطوبتی آن جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین مقوله رعایت تناوب زراعی و مدیریت بقایای گیاهی در امر پایداری تولید و سرمایه و افزایش بهره وری و کاهش ورود ماشینهای تهیه زمین و کاشت در زمینهای کشاورزی مطالبی را عنوان و بر اهمیت اجرای آن تاکید نمودند. در پایان کشاورزان و بهره برداران ضمن حضور در مزرعه ایستگاه با کارکرد یکی از ماشینهای کارنده بی خاک ورز تولید داخل کشور از نزدیک آشنا گردیدند و بحث و تبادل نظر پیرامون نقاط قوت و نقطه ضعفهای سامانه های کشاورزی حفاظتی و راهکارهای غلبه بر نقاط ضعف این سامانه ها صورت گرفت.
عضوهیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز در این کارگاه مزرعه ای خطاب به محققان و کارشناسان و کشاورزان گفت: در استان سیستان و بلوچستان ما بادهای ۱۲۰ روزه داریم که با عملیات خاک ورزی بدون پوشش بقایای گیاهی خاک لخت را در معرض فرسایش بادی قرار می دهیم که نتیجه آن ایجاد ریزگردها و بادبردگی خاک می باشد که با توجه به ارزش حیاتی خاک به عنوان بستر حیات و اینکه ۹۵ درصد غذای ما از این بستر تولید می شود شخم و خاک ورزی شدید که در حقیقت جدال با خاک است کار صحیحی نیست. بنابر این می توان با استفاده از شیوه کشاورزی حفاظتی و با استفاده از کاشت مزارع با انواع کارنده های بی خاک ورز روی بقایای گیاهی قبلی خاک را که یک منبع تجدید ناپذیر تلقی می شود حفظ نمود.
پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز برای نمونه به کشت ماش و یا کنجد بعد از برداشت گندم در این استان اشاره نمود که می تواند در الگوی کشت این استان منظور گردد.

dsc94564

dsc87554

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.