بازدید معاون فرماندار ی شهرستان کردکوی از طرح اجرا شده کشاورزی حفاظتی

مهندس حسین احمدی معاون فرمانداری شهرستان کردکوی به اتفاق دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی از یکی از طرح های اجرا شده کشاورزی حفاظتی توسط کشاورزان بازدید به عمل آوردند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در روز شنبه ۲۲ آبان مهندس حسین احمدی معاون فرماندار شهرستان کردکوی در استان گلستان از مزرعه نمونه کشاورزی حفاظتی واقع در روستای چهارده کردکوی بازدید به عمل آورد. در این بازدید یک ساعته که دکتر اسدی محقق بین المللی و مروج کشاورزی حفاظتی کشور و استان و همچنین مهندس ذهبی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کردکوی، مهندس رحیمی و مهندس بهزاد از کارشناسان مدیریت شهرستان حضور داشتند دکتر اسدی به ذکر دلایل ضروت پرداختن به مبحث کشاورزی حفاظتی پرداخته و گفت که: امروزه خاک به عنوان یک بستر حیات که ۹۵ درصد غذای ما را تولید میکند به علت خاک ورزی های شدید و شخم های بیش از حد در معرض فرسایش شدید قرار گرفته است و میزان فرسایش سالیانه خاک های کشور ما تا حد ۳۳ تن در هکتار گزارش شده است که ۵ تا ۶ برابر استاندارد جهانی است. از این رو به خاطر حفظ خاک در برابر فرسایش های بادی و آبی و همچنین صرفه جویی در مصرف آب آبیاری و حفظ رطوبت خاک از طریق حفظ بقایای گیاهی و همچنین صرفه جویی در میزان مصرف سوخت و از همه مهمتر افزایش میزان ماده آلی خاک چاره ای جز روی آوردن به کشاورزی حفاظتی نداریم. امروزه در جهان ۱۱ درصد اراضی زراعی دنیا یعنی در حدود ۱۵۷ میلیون هکتار به طریقه حفاظتی کشت می شود. برای همین ما در مزرعه یکی از کشاورزان منطقه یعنی محمد علی بهرامی کشاورز ۴۳ ساله ساکن روستای بالاجاده کردکوی تصمیم گرفتیم که پایلوت نمونه یک مزرعه کشت حفاظتی را پیاده نماییم.
این مزرعه که به مساحت دو هکتار و نیم و در روستای چهارده واقع شده است درست یک روز بعد از برداشت گندم که در روز ۱۷ خرداد صورت گرفت یعنی در ۱۸ خرداد بدون آتش زدن بقایای گندم و با حفظ بقایا مبادرت به کشت سویای رقم دی پی ایکس گردید که نمونه این مزرعه کاملا بارور را امروز ملاحظه میکنید. آقای دکتر اسدی اضافه نمود که این مزرعه طی تابستان به هیچوجه ابیاری نشده و با همیان میزان رطوبت ناشی از بارندگیهای تابستانه رشد نموده است که تاثیر بقایای گیاهی گندم برجای مانده بعد از برداشت در حفظ رطوبت بسیار مهم بوده است. این مزرعه طی همین هفته برداشت می شود و پیش بینی حداقل سه تن دانه سویا در هکتار از آن می گردد. این مزرعه متعلق به کشاورز بوده و کشاورز مزرعه ضمن رضایت از بکار گیری شیوه کشاورزی حفاظتی مایل به کشت گندم بعد از برداشت سویا در ماه آذر به طریقه حفاظتی می باشد. بعد از توضیحات مبسوط دکتر اسدی، آقای مهندس احمدی معاون فرماندار ضمن تمجید و تقدید از تلاش های آقای دکتر اسدی در عرصه حفظ منابع پایه یعنی آب و خاک اظهار داشت که ما باید تلاش بنماییم تا شیوه کشاورزی حفاظتی به صورت گسترده در بین کشاورزان منطقه رایج گردد تا دیگر شاهد از بین رفتن خاک و همچنین آلودگیهای محیط زیست ناشی از سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت نگردیم.
مهندس احمدی از دکتر اسدی دعوت نمود تا برای دهیاران و کشاورزان عمده شهرستان نیز کارگاههای آموزشی در این زمینه برگزار نماید تا کشاورزان و مسئولین منطقه با این شیوه هر چه بیشتر آشنا شوند تا بتوانند در حفظ منابع آب و خاک استان کوشا باشند.
در پایان دکتر اسدی ضمن اعلام آمادگی برای دادن خدمات آموزشی و علمی به تمامی مسولان و دست اندرکاران کشاورزی اعلام کرد که آموزش تنها راه حلی است که می توان ذهن کشاورزان و مسولان را برای پذیرش نگرش کشاورزی حفاظتی آماده نمود.

photo_2016-11-12_13-58-32

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.