ساخت برنامه تلویزیونی کاربرد آبیاری قطره ای نواری (تیپ) در زمین سویا به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

به همت پروفسور دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برنامه تلویزیونی کاربرد آبیاری قطره ای نواری (تیپ) در زمین سویا تهیه و پخش شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه تلویزیونی دکتر کیانی در ابتدا با توجه به تغییرات اقلیمی، وضعیت منابع آبی و روش های تولید آب در استان گلستان را تشریح و سپس با برشمردن مزایای استفاده از سامانه های آبیاری قطره ای نواری تیپ به چرایی استفاده از این سامانه ها در اراضی کشاورزی پرداختند.
برای نشان دادن کارکرد مفید این سامانه ها، ایشان در مزرعه سویایی که در فصل جاری از روش آبیاری نواری قطره ای استفاده شده بود، نتیجه کاربرد این سامانه را برای بینندگان برنامه توضیح دادند. برای مزرعه سویای مورد نظر کشاورز با استفاده از روش آبیاری قطره ای نواری در حدود ۲۷۰۰ متر مکعب آب مصرف نموده بود در حالیکه با استفاده از روش های مرسوم در منطقه بیش از دو برابر آن آب مصرف میشود.
ضمن اینکه تولید و درآمد حاصل از مزرعه سویا بر اساس مشاهدات میدانی از عملکرد متوسط منطقه نیز بالاتر است. دکتر کیانی برای کاهش هزینه اولیه این سامانه‌ها که معمولا عامل عدم رغبت کشاورزان برای استفاده از این سامانه‌ها هستند توصیه نمود از دو ردیف کاشت سویا در هر پشته و یک لوله تیپ برای دو ردیف کاشت، استفاده کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.