جایگاه تخصص و کارشناسان فنی و مهندسی رشته ی عمران در علم کشاورزی و منابع طبیعی

امروزه مباحث عمرانی در پروژه های بخش کشاورزی و منابع طبیعی مانند شیلات و آبزی پروری، پرورش دام و طیور و… جایگاهی مهم پیدا کرده است و تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری و تولید محصولات کشاورزی دارد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس سید نعیم نریمانی- مشاور عمرانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و مشاور عمرانی بخش خدمات فنی و مهندسی موسسه ی تحقیقات پنبه کشور در این خصوص گفت: متاسفانه امروز شاهد مغفول ماندن متخصصان حوزه ی منابع طبیعی و کشاورزی از مباحث جاری در علم مهندسی عمران می باشیم. وقتی واژه ی مهندسی عمران به گوش می رسد غالبا مسائلی مانند راه سازی، ترافیک، ترابری، ساختمان و… به ذهن متبادر می گردد حال آنکه به تحقیق مسائل فنی و مهندسی رشته ی عمران در علم کشاورزی و منابع طبیعی تاثیر بسزایی دارد به همین جهت است که امروز در رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش های مربوط به سازه های هیدرولیکی در ایران و البته سایر کشورهای موفق کشاورزی جایگاهی ویژه و درخور توجه پیدا کرده است.
امروز مباحث عمرانی در پروژه های بخش کشاورزی و منابع طبیعی مانند شیلات و آبزی پروری،پرورش دام و طیور و…جایگاهی مهم پیدا کرده است و تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری و تولید محصولات کشاورزی دارد. بیاییم و مسئله ای مانند پرورش دام و طیور، آبزیان و همینطور تولید محصولات زراعی و باغی را در نظر بگیریم یقینا مهندسی عمران با شاخه های متعدد آن می تواند در فرآیند تولید محصولات بخش کشاورزی موثر باشد.از جمله دغدغه های مهم در بحث کشاورزی مباحث مربوط به آلاینده ها است که در شاخه ی محیط زیست رشته ی عمران مورد توجه قرار می گیرد و راهکارهایی عملی جهت کنترل آلاینده ها و حفظ محیط زیست در این شاخه ارائه می گردد. البته خود گرایش سازه در رشته ی عمران نیز رابطه ای مستقیم با تولید موفق و بدون دغدغه ی محصولات کشاورزی و منابع طبیعی دارد.امروز در طراحی سازه های گلخانه ای پروژه های پرورش آبزیان و دام و طیور وجود سازه ای مناسب و اصطلاحا مهندسی حائز اهمیت می باشد. مواردی مانند ایمنی و خدمت پذیری سازه ی کشاورزی و همچنین در نظر گرفتن توجیه اقتصادی در طراحی یک سازه از اهم موارد مطروحه می باشد. یقینا در امر تولید محصولات بخش کشاورزی و منابع طبیعی تفاوتی اساسی بین عملکرد یک سازه ی مهندسی و غیر مهندسی وجود دارد.مثلا در یک سازه ی مهندسی نوع ساخت دیواره ها می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی بعنوان دغدغه ی اصلی تولید کنندگان داشته باشد. همچنین استحکام یک سازه ی مهندسی مانند یک گلخانه و یا یک استخر پرورش ماهی و یا یک مرغداری در حفظ محصولات تولیدی حائز اهمیت می باشد.در مقوله ی سازه بحث استفاده از دیواره های عایق در ساخت یک گلخانه می تواند در افزایش محصولات گلخانه ای موثر باشد.مباحث مربوط به تاسیسات مکانیکی و برقی نیز از دیگر مسائلی است که در رشته ی مهندسی عمران بدان پرداخته می شود بعنوان نمونه طراحی یک سیستم آبرسانی مناسب در مزارع و باغات البته با رعایت استانداردهای موجود در شاخه ی مکانیک سیالات و برق می تواند محل افزایش تولید و یا کاهش مصرف آب بعنوان دغدغه ی اصلی تولید کنندگان این حوزه در بحران آبی پیش رو گردد. در نگاهی دیگر یکی از دغدغه های جدی بخش کشاورزی و منابع طبیعی مقوله ی اقتصاد مهندسی پروژه های این بخش می باشد که در شاخه ی اقتصاد کشاورزی مفصلا بدان می پردازند از آنجایی که اکثر موارد مذکور و نکات اجرایی در رشته ی مهندسی عمران با ملاحظه ی بحث اقتصادی طرح می گردد رعایت این نکات اجرایی در پروژه های این بخش تاثیر بسزایی در رفع دغدغه ی اقتصاد در حوزه ی کشاورزی و منابع طبیعی دارد.
امید است مباحث عمرانی بواسطه ی همت ویژه ی پژوهشگران حوزه ی کشاورزی و منبع طبیعی به جایگاه حقیقی خود در پروژه های بخش کشاورزی و منابع طبیعی برسد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.