حضور همکاران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در نخستین جلسه هیات اجرایی موسس صندوق غیردولتی توسعه پژوهش و فناوری بخش کشاورزی

نخستین جلسه هیات اجرایی موسس صندوق غیردولتی توسعه پژوهش و فناوری بخش کشاورزی با حضور شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی در سالن غدیر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در جلسه روز چهارشنبه ۹ دی ماه جاری، که با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری، مهندس رضوی رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و مدیران عامل و نمایندگان شرکت های دانش بنیان تشکیل یافت، مهندس محسن باقری و مهندس سید افشین مساوات اعضای هیات علمی این مرکز و از شرکت های دانش بنیان زیر مجموعه مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان نیز حضور داشتند
در این نشست دکتر ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری طی سخنانی بیان داشت: یکی از بهترین ابزارهای ما برای اجرای اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان ، توسعه صندوق حمایت از توسعه محصولات دانش بنیان می باشد، بنابراین وزارت جهادکشاورزی و نظام قانون گذار تمام تلاش خود را برای ایجاد زیرساختهای مناسب این کار بکار برده است. وی سپس به آمار موجود در این زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون تعداد کل شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی بالغ بر ۴۹۵ شرکت است که از این تعداد ۱۷۷ شرکت در حوزه فنی مهندسی و صنایع غذایی ، ۸۹ شرکت در حوزه بیوتکنوژی، ۵۱ شرکت در حوزه آب و خاک و تغذیه گیاهی، ۵۳ شرکت در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری ، ۴۶ شرکت در حوزه علوم دامی و دامپزشکی ، ۳۶ شرکت در حوزه بذر و نهال ، ۲۴ شرکت در حوزه گیاه پزشکی ، ۱۴ شرکت در حوزه شیلات و صنایع وابسته و ۵ شرکت در حوزه گل و گیاهان زینتی مشغول فعالیت می باشند و تعداد شرکت های دانش بنیان که توسط کارگروه تشخیص صلاحیت شرکت ها مستقر در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تائید شده تا به امروز به ۲۳۰ شرکت بالغ میگردد که ۱۶۰ شرکت نوپا و ۶۳ شرکت تولیدی و ۷ شرکت نیز صنعتی می باشند و از مجموع ۴۹۵ شرکت در بخش کشاورزی ، ۱۰۴ شرکت توسط اعضای هیات علمی و محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد شده اند که این خود افتخار و تلاش ارزشمندی برای این سازمان محسوب می شود.
دکتر ولدان افزود: طی سالهای گذشته با راهنمایی دکتر زند ، رئیس سازمان و سایر مدیران، اقدامات موثری در حمایت از شرکت های دانش بنیان صورت پذیرفته که تلاش برای تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات لازم ، از جمله تنظیم آئین نامه مالی معاملاتی و اصلاحات آن و ایجاد مراکر رشد کشاورزی و منابع طبیعی و حمایت های مالی ، از آن دسته فعالیت های با اهمیت می باشند.
سپس مهندس رضوی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با بیان اینکه همه دست اندرکاران بخش کشاورزی در عرصه تولید فعالیت دارند افزود: مشکل و محدودیت ما، سرمایه (چه سرمایه ثابت و یا سرمایه در گردش )می باشد . سرمایه عمدتا در سیستم بانکی وارد بخش کشاورزی می شود که چارچوب خاص خود را دارد و این چارچوب گاهی متناسب با شرائط تولیدی یا پژوهشی ما نمی باشد. از حدود ۱۶ سال قبل مطالعات و کارعلمی برای رفع این معضل در کشور آغاز شده و شرایط دنیا مورد بررسی قرار گرفته است و سپس با ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی سابق و امکانات مازاد از این ادغام، تصمیم به ایجاد صندوق گرفته شد و با بهره گیری از ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توانستیم مجوز لازم را در این خصوص دریافت داریم. سپس با حدود ۲ سال مطالعه ، کار ارزشمندی مبنی بر ایجاد صندوق استانی و صندوق تخصصی شکل گرفت.
مهندس رضوی با اشاره به شرائط اولیه کار صندوق ها و عدم اطمینان عامه به عضویت در صندوق ها بیان داشت: براساس قانون در هر صندوق، دولت حداکثر ۴۹ درصد و مردم حداقل ۵۱ درصد سهم داشتند و ما توانستیم طی ۵ سال اعتماد مردم در استانها برای همکاری با صندوق ها را فراهم سازیم.
وی اضافه نمود:تا به امروز اعتمادها بیشتر شده و دولت و مجلس محترم هم با صندوق همکاری لازم را انجام می دهند و صندوق به ظرفیت بزرگ مردمی تبدیل می شود، حتی زمینه برای ارتباط با مجامع دیگر و سیستم بانکی و در قالب قانون با بانکهای بین المللی مانند بانک جهانی و یا توسعه اسلامی فراهم شده است.
پس از آن دکتر زند معاون وزیرجهاد کشاورزی طی سخنانی بیان داشت: فلسفه کار ما این است که وابستگی به درآمد نفت را در زندگی خود تغییر دهیم ، هم اکنون که محدودیت های ما در بخش کشاورزی اعم از آب، خاک، اقلیم، سرمایه بیشتر شده، تولید را پیچیده تر میکند که ما تنها از طریق فکر بیشتر که همان دانش بنیان کردن کارهاست می توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم. اکنون که ۴۹۵ شرکت دانش بنیان ایجاد شده، سازماندهی و ایجاد تشکل برای آنها اهمیت زیادی یافته و تجربه ۱۰۲ صندوق نشان می دهد که این کار امیدوار کننده است. هدف اصلی ما فعالتر کردن این شرکت ها بوده و به این منظور لازم است که ما الزامات این شرکت ها از جمله صندوق حمایتی را فراهم کنیم تا بتوانند علاوه بر راه کارهای دیگر چرخش مالی را ایجاد کند. همچنین تا به حال ۱۸۰ دانش فناورانه را واگذار نمودیم و ۲۰۰ دانش دیگر را برای واگذاری به بخش خصوصی آماده واگذاری داریم.
وی با اشاره به کار صندوق ها بیان داشت: امیدواریم برای صندوق هیات موسس قوی شکل گیرد و مجموعه با فعالیت خود از ظرفیت قانونی استفاده نماید در کنار آن ما نیز با حمایت خود از آنها و تقویت مراکز رشد همکاری لازم را با آنها انجام می دهیم.
سپس مهندس اشرفی عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، فرآیند و نحوه تشکیل صندوق را بیان نمود و طی سخنانی آئین نامه ها ، مقررات و اساسنامه صندوق را توضیح داد.
در ادامه تعدادی از مدیران عامل شرکت های دانش بنیان ، نظرات و پیشنهاداتی را به رئیس و شرکت کنندگان در جلسه ارائه دادند و اعضاء هیات موسس صندوق ملی حمایت از توسعه محصولات دانش بنیان در بخش کشاورزی از بین داوطلبان انتخاب شدند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.