برگزاری آیین رونمایی از کتاب پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته نکوداشت منابع طبیعی

همزمان با آغاز هفته نکوداشت منابع طبیعی و آبخیزداری سال ۱۳۹۵، از یک عنوان کتاب ارزشمند پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان رونمایی شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، همزمان با فرا رسیدن هفته نکوداشت منابع طبیعی و آبخیزداری سال ۹۵، آیین رونمایی از یک عنوان کتاب ارزشمند علمی و پژوهشی همکار شریف این مرکز که در سال ۹۵ منتشر و تقدیم علاقمندان شده است با حضور مدیران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مدیران این مرکز در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چالکی برگزار شد.
در این برنامه از کتاب تازه منشر شده دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی این مرکزتحت عنوان: خاک های سالم با کشاورزی حفاظتی، با ذکر صلوات رو نمایی شد.
دکتر اریک کونمن استاد بازنشسته فائو و مشاور مستقل می باشد که در ابتدای کتاب بخشی از سخنان ایشان در خصوص این کتاب اینگونه آمده است:


This book was written to help create an awareness of the need and the opportunity for Iran to join the agricultural revolution toward conservation agriculture (CA) practices to enhance the resilience of the farming systems, using less water and other inputs, lowering costs of sustainable production, while creating healthier soils, the natural resource that all people depend on.
I am sure this is going to be a very valuable book. Well done!!
Dr. Eric Kueneman,
Retired FAO deputy director of the crop production and protection division, and independent global consultant/advisor.
Feb 2017.


این کتاب برای کمک به ایجاد آگاهی از نیازها و فرصت برای پیوستن ایران به انقلاب کشاورزی در جهت شیوه های کشاورزی حفاظتی و به منظور افزایش انعطاف پذیری سامانه های کشاورزی، با استفاده از آب کمتر و نهاده های دیگرو کاهش هزینه های تولید پایدار نوشته شده است. در عین حال به ایجاد خاک های بهتر و سالمتر که جزو منابع پایه تولید است و زندگی همگان به آن بستگی دارد کمک می کند.
من اطمینان دارم که این کتاب یک کتاب ارزشمند خواهد بود.

قسمتی از گفتار دکتر سید احمد طباطبایی فر استاد تمام بازنشسته مکانیک کشاورزی دانشگاه تهران که به عنوان پیشگفتار کتاب نوشته شده است نیز به شرح زیر است:

در این راه باید آموزش و ترویج شیوه های کشاورزی حفاظتی را بیشتر جدی بگیریم. یکی از موارد آموزشی و ترویجی کشاورزی حفاظتی انتشار کتب مفید توسط صاحبنظران این رشته می باشد. آقای دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه و مجرب آب و خاک این کشور و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی به این مهم اقدام نموده است. ایشان طی مدت بیش از ۲۵ سال سابقه آموزشی و پژوهشی و ترویجی در عرصه آب و خاک این کشور درصدد توسعه کشاورزی حفاظتی در جای جای کشورپهناور عزیزمان برای حفظ منابع پایه تولید یعنی آب و خاک کشور برآمده است. در این کتاب ایشان ضمن بر شمردن اصول اولیه بر کاربردی بودن نتایج تحقیقات و پژوهشهای کشاورزی اصرار ورزیده است و بسیار در این زمینه هم موفق بوده است چرا که مثالهایی که در کتاب آورده شده همه از اثر بخش بودن رعایت اصول کشاورزی حفاظتی در افزایش بهره وری بخش کشاورزی در اراضی کشاورزان بوده است. مطالعه و استفاده از مطالب کاربردی این کتاب را به همه علاقمندان و دانشجویان در عرصه کشاورزی حفاظتی و دوستداران کشاورزی پایدار و دوستداران خاک توصیه می نمایم. به امید آنکه روزی بتوانیم با استفاده از به کارگیری اصول کشاورزی پایدار ضمن تولید پایدار در حفظ محیط زیست خود کوشا باشیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.