برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در راستای معرفی عملکرد، دستاوردها و افق آینده مرکز بویژه در موضوع باقلا، ضمن ارایه شایسته از نقش، دستاوردها و رد خیر و موثر تحقیقات و آموزش و شرح برخی از دستاوردهای پژوهشی در موضوع باقلا، در یک نشست خبری به گفتگو با اصحاب شریف رسانه نشستند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در تاریخ ۲۴/۲/۹۶ در محل دفتر ایستگاه عراقی محله گرگان با حضور دکترحسن مختارپور رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی و دکتر فاطمه شیخ پژوهشگر حبوبات بخش تحقیقات زراعی و باغی و مهندس محمد حسن پناه مسول روابط عمومی مرکز و خبرنگاران نشریات استانی و نمایندگان مطبوعات سراسری و خبرگزاری ها مختلف انجام شد.
ابتدا مهندس حسن پناه ضمن شادباش ایام، از تلاش خبرنگاران در ارایه شایسته اخبار و سایر برنامه های آگاهی سازی جامعه قدردانی نمود و در سخنانی گفت علی رغم تمامی فعالیت ها و دستاوردهای ارزشمند همکاران شریف مرکز در بخش ها و ایستگاه های مختلف در طی دوره های مختلف، اما این نقش اصحاب رسانه است که در بازگویی این نقش به لایه های مختلف جامعه مخاطب، آگاهی رسانی مناسب روی داده و سبب بهره برداری از این دستاوردهای ارزشمند می شود و انصافا خبرنگاران محترم استان گلستان در زمان های مختلف همیشه پای کار بوده و به شایستگی در معرفی دانش های خلق شده سنگ تمام گذاشته و بخوبی این اخبار به نقاط هدف خود رسیده است.
مسول روابط عمومی مرکز در ادامه ضمن اعلام برنامه نشست که با موضوع تخصصی باقلا انجام شده بود به معرفی پژوهشگران حاضر و خبرنگاران به یکدیگر پرداخت.
در ادامه دکتر فاطمه شیخ پژوهشگر حبوبات بخش تحقیقات زراعی و باغی این مرکز با معرفی کلی برنامه های باقلا در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: از سال ۱۳۸۸ کار به نژادی باقلا در مرکز تحقیقات استان گلستان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار باقلا در گلستان کشت می شود، تصریح کرد: ۹ لاین تا قبل از این سال در این مرکز تحقیقات نگهداری می شد و قبل از این سال تنها یک لاین به نام برکت معرفی شده بود.
پژوهشگر و عضو هیئت علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی با بیان اینکه ۶ شهر در کشور بر روی محصول باقلا تحقیق می کنند، افزود: ۲۵ تا ۶۰ درجه عرض جغرافیایی محصول باقلا کشت می شود و با توجه به اینکه در دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه رشد می کند سازگاری وسیعی و گستردگی دارد.
دکتر شیخ یادآور شد: ۲۵ تا ۳۲ درصد باقلا پروتئین دارد و باقلا در تناوب کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و گیاه باقلا در تناوب با گندم سبب تثبیت بیولوژیک نیتروژن می شود و بیشترین میزان تثبیت را دارد.
دکترحسن مختارپور رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی این مرکز نیز در این نشست با خوش آمد به خبرنگاران اظهار داشت: در زمینه باقلا تحقیقات که در کشور انجام می شود با مدیریت محققان ما در این مرکز اتفاق می افتد و ما لیدر تحقیقات باقلا در کشور با همکاری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر هستیم.
رئیس بخش زراعی و باغی گفت: مرکز ژرم پلاس باقلا در ایکاردا در سوریه قرار داشت و با تعطیل شدن این مرکز در زمان حمله گروه های تکفیری ژرم پلاس باقلا به ایران ارسال شد.
دکتر مختارپور با بیان اینکه ۵۷۰ ژرم پلاس باقلا در گلستان نگهداری می شود، افزود: با هدف اصلاحی که داریم این لاین ها در محصولات مختلف نگهداری می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.