برگزاری کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در ارومیه

همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین های کشاورزی، باغبانی و نهاده ها و آبیاری و آبرسانی درشهرستان ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در حاشیه این نمایشگاه با حضور ٢٠٠ نفر از کارشناسان مکانیزاسیون، زراعت مراکز جهاد کشاورزی و کشاورزان پیشرو شهرستان های استان در تاریخ یکشنبه ١٧ اردیبهشت ٩۶ برگزارشد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مجید علی وند، رییس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان دراین کارگاه آموزشی از اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی در ۱۶۹ هزار و ۱۳۰ هکتار ازاراضی زراعی آبی و دیم استان از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون خبرداد. وی اظهارکرد: در سال زراعی جاری اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی به صورت کم خاک ورزی در بیش از۳۲ هزار و ۷۴۰ هکتار از اراضی زیر کشت آبی و ۱۲۵ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی دیم و بی خاک ورزی در بیش از۳ هزار و ۵۷۵ هکتار از اراضی آبی و ۶ هزار و ۲۱۵ هکتار از اراضی دیم زیر کشت پاییزه انجام گرفته است. علی وند با تاکید بر ضرورت اجرای کشاورزی حفاظتی در اراضی آبی و دیم استان تصریح کرد: از آغاز کشت بهاره تاکنون نیز در بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مزارع نخود دیم عملیات بی خاک ورزی ( کشت مستقیم ) انجام شده است .
در ادامه دکتر محمداسماعیل اسدی عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات گلستان و به عنوان مدرس این دوره آموزشی در سخنرانی خود تحت عنوان: کشاورزی حفاظتی یک ضرورت نه یک انتخاب گفت: کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول همراه با حفظ محیط زیست است که در ۱۰ سال اخیر تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. اسدی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه کشاورزی حال حاضر، علاوه بر محدودیت منابع آب، بحث کاهش مواد آلی خاک و به هم خوردن ساختمان خاک است.
وی تاکید کرد: سامانه کشاورزی حفاظتی شامل انجام عملیات بی خاک ورزی و کم خاک ورزی توام با حفظ بقایای گیاهی است و این امکان را فراهم می کند که با حداقل دستکاری خاک و یا حتی بدون جابه جایی خاک در مزرعه، بستر تولید را آماده کاشت محصولات نمود که نتیجه آن کاهش هزینه های تمام شده تولید و صرفه جویی در مصرف سوخت و حفظ منابع ارزشمند آب و خاک است. اسدی افزود: استفاده از روش های کشاورزی حفاظتی، علاوه بر اینکه کم کردن عبور دستگاه ها و ادوات کشاورزی در زمین های کشاورزی را به دنبال دارد، موجب صرفه جویی در مصرف نهاده های کشاورزی، سوخت دستگاه ها و ادوات کشاورزی نیز می شود و همچنین باعث کاهش نوبت های آبیاری عرصه های کشاورزی و کاهش تبخیر آب در مزارع، به ویژه مزارع دیم، می شود.
اسدی در ادامه افزود: در حوزه دریاچه ارومیه ۱۷ میلیارد مترمکعب بارندگی داریم که ۲ر۱۰ میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود بنابراین می توان با اجرای آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی مقدار قابل توجهی از آن تبخیر را به نفوذ آب در منابع زیرزمینی تبدیل کنیم. با حفظ پوشش گیاهی و نگهداری بقایای گیاهی بعد از برداشت می توان تا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از میزان تبخیر صورت گرفته توسط آبیاری محصولات زراعی در کشتهای تابستانه را کاهش داد. آموزش بهره برداران منابع طبیعی و کشاورزان و انجام فعالیت های ترویجی گسترده بیشترین تاثیر را در این امر به عهده دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.