یادنامه ای برای پروفسور استیختر هلندی

سی اردیبهشت اولین سالگرد درگذشت دانشمند فرهیخته جناب پروفسور استیختر بنیانگذار انجمن بین المللی هواشناسی کشاورزی در جهان و استاد دانشگاه وانگینختن کشور هلند می باشد که دو بار در شهر گرگان کارگاه آموزشی برگزار کرد و میهمان ارزشمند این مرکز و استان بود و دانش و داشته ها و اموخته هایش را در راه گسترش دانایی تقدیم محققان، کارشناسان و کشاروزان شریف این دیار نیز نمود، فرصت را غنیمت دانسته تا یادنامه ای مختصر داشته باشیم از این مرد شریف، که به همت همکار محترم جناب آقای دکتر اسدی تنظیم شده است.
پروفسور Kees Stigter کتابی در ١١٠٠ صفحه تحت عنوان هواشناسی کشاورزی کاربردی منتشر کرده اند و سرآمد هواشناسی کشاورزی دنیا بودند .
ایشان متولد ١٩ فوریه سال ١٩۴٠ در آمستردام هلند و استاد بازنشسته دانشگاه وانگیختن هلند بود. چند سال نیز رییس کمیسیون هواشناسی کشاورزی سازمان جهانی هواشناسی بود. تخصص وی در زمینه هواشناسی کشاورزی و خدمات آن بود و تلاش بسیار برای کاربردی کردن هواشناسی کشاورزی در جهان نمود و در این راه چندین کارگاه آموزشی در ایران در استانهای گلستان سالهای ۸۴ و ۹۰ و در استانهای اصفهان ، فارس و قزوین و تهران طی سالهای گذشته برگزار نمود. ایشان دارای کتابی بسیار مفید به نام Applies Agrometeorology می باشد که توسط انتشارات معروف Springer در سال ۲۰۱۰ چاپ شده است این کتاب تمامی مفاهیم هواشناسی کشاورزی کاربردی و فلسفه آن را با ذکر مثالهای کاربردی که حتی از کشور ما هم مثالهایی از استان فارس آورده تشریح نموده است. این کتاب دارای ۱۱۰۰ صفحه می باشد.
دانشمند فرهیخته پروفسور Kees Stigter اهل کشور هلند در سن ۷۹ سالگی در کشور اندونزی در تاریخ پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ دیده از جهان فرو بست.
روحش شاد و یادش گرامی باد همانی که به ما آموخت: Farmers First

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.