یادنامه ای برای زنده یاد شادروان مهندس یوسف فیروزی جهان تیغ همکار پیشکسوت مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

در روزهای آغازین سال ۱۳۹۶ مهندس یوسف فیروزی جهان تیغ همکار پیشکسوت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان دعوت حق را لبیک گفت و با کوله بار ی از علم و دیانت و رد خیر، به سوی خانه ابدیش رخت بر بست و تمامی دوستداران و شاگردان و خانواده بزرگوارش در فقدان این عزیز سفر کرده به سوگ نشستند.


به رسم ادب و احترام، روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان یادنامه ای کوتاه از حضور پر برکت ایشان را تنظیم و تقدیم خانواده بزرگ جهاد کشاورزی می نماید. با شد که ما نیز امانتدار شایسته ای برای یادگار های ارزشمند آن بزرگوار باشیم.
آقای مهندس یوسف فیروزی جهان تیغ از سال ۱۳۳۸ به استخدام وزارت کشاورزی درآمدند و از همان ابتدا مسئولیت اداره اصلاح و تهیه نهال و بذر جنوب شرق کشور را بر عهده گرفت و خدمات ارزنده ای را در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان انجام دادند.
این بزرگوار تعداد چهار ایستگاه تحقیقاتی را در استان سیستان و بلوچستان پیگیری و احداث نمودند و سپس نماینده وزارت کشاورزی جهت همکاری و اجرای پروژه شبکه بندی و تسطیح سازمان عمران جیرفت را با کارشناسان ایتالیایی تحت عنوان ایتال کنست بر عهده گرفتند که اقدامات ایشان به همراه تیم خارجی باعث توسعه منطقه جیرفت که امروز هندوستان دوم نام گرفته است شده است .
در راستای فعالیت های این حوزه و با توجه به سابقه و مهارت های لازم، از سال ۱۳۵۲ موسسه اصلاح و تهیه نهال بذر کرج منتقل شدند و مسئولیت دفتر سبزی و صیفی موسسه را بر عهده گرفتند و در این حوزه برنامه ها و فعالیت های متنوع و گسترده ای را در زمینه معرفی ارقام سبزی و صیفی در سطح کشور داشتند .
مهندس یوسف فیروزی جهان تیغ در سال ۱۳۵۶ به گرگان منتقل شدند و از همان ابتدا مسئولیت ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله را بر عهده گرفتند و با توجه به تجربیات و سوابق و مهارت های قبلی، اقدامات زیادی را در خصوص معرفی ارقام گندم ، سبزی و صیفی ، ذرت و …. با همکاری سایر محققان این مرکز داشتند و به پاس زحمات این محقق ارزنده در بانک ژن ایران یک رقم خربزه تحت عنوان فیروزی نام گذاری شده است.
مهندس فیروزی جهان تیغ پس از سالها رد خیر و تلاش در راستای امنیت غذایی و تربیت نیروهای جوان، در سال ۱۳۶۱ به افتخار و کسوت بازنشستگی نائل شدند.
آن بزرگوار را نام، یاد و شاد کنیم با هدیه صلوات و فاتحه
.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.