حضور رییس بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در چهاردهمین گردهمایی سالانه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی

مراسم افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و مراکز تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با حضور دکتر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس اکبری معاون وزیر در امور آب و خاک، مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی، جمعی از اساتید دانشگاه، مدعوین و اعضای هیات علمی و محققان ستاد موسسه و مراکز تابعه استانی و دکتر علیرضا قدس ولی رییس بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای مراسم دکتر عباسی رییس موسسه ضمن خیر مقدم به کلیه شرکت کنندگان در مراسم، با بیان نقش موسسه در کشور، عملکرد موسسه در سال ۹۵ را ارائه داد. دکتر عباسی به ماموریت ها و رویکردهای آتی موسسه، ماموریت های سال گذشته و جدید، تعامل با معاونت های اجرایی وزارتخانه، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی، اصلاح رویکرد کمیته علمی – فنی، وضعیت علم سنجی ستاد و بخش های تابعه، فعالیت های فناوربنیان، تعامل و همکاری با بخش های خصوصی و دولتی، تدوین گزارش های تحلیلی موضوعی، تدوین نقشه راه، تدوین برنامه آینده پژوهی و تدوین برنامه بهره وری آب اشاره نمود و به تفصیل در مورد آنها توضیحاتی ارائه داد.
دکتر عباسی در سخنان خود افزایش درآمدزایی و افزایش سهم فعالیت های فناورانه را از رویکردها و برنامه های آتی موسسه عنوان نمود و تاکید کرد که پس از این ملاک ارزیابی های آتی موسسه اثربخشی خواهد بود.
در ادامه مراسم مهندس اکبری، معاون وزیر در امور آب و خاک به بیان سخنان خود پرداخت. وی در ابتدا به برگزاری نشست و جلسه تخصصی در خصوص روش های نوین آبیاری تاکید کرد و عنوان نمود با به کارگیری این روش ها مصرف آب به شدت کاهش می یابد و بهره وری افزایش خواهد یافت.
مهندس اکبری به توجه بیشتر به بحران و کمبود آب در کشور تاکید کرد و بیان داشت که عدم توجه به مباحث آب موجب مشکلات اساسی در آینده نزدیک خواهد شد. وی مدیریت منابع آب را به عنوان مهم ترین مسئولیت فعلی مدیران مملکت عنوان نمود. معاون وزیر در امور آب و خاک مدیریت پایدار زمین، آب با مشارکت بهره برداران، به کارگیری دانش و تکنولوژی جدید و … را از وظایف اصلی موسسات تحقیقاتی بیان نمود و اعلام کرد که بحران و حساسیت در حوزه آب در مبحث آبهای مرزی باید مدیریت شود که خوشبختانه در برنامه ششم گنجانده شده است.
پس از آن مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی سخنان خود را ایراد نمود. وی اعلام کرد که امور باغبانی وزارتخانه ۲ برنامه با موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در حال انجام دارد: ۱- اراضی شیب دار و نیازهای آن و ۲- گلخانه ها. در خصوص گلخانه ها مهندس طهماسبی به کارگروه سازه اشاره نمود که با مشارکت موسسه به معرفی سازه های گلخانه متناسب اقلیم های مختلف می پردازد و استاندارد سازه های گلخانه نیز تا ۲ ماه آینده توسط بخش تحقیقات گلخانه موسسه ارائه خواهد شد. وی تاکید کرد که با مصوبات جدید برای احداث گلخانه و دریافت تسهیلات باید از برخی تجهیزات داخلی استفاده شود بنابراین در حوزه فنی و مهندسی گلخانه ها باید کار شود.
معاون وزیر در امور باغبانی در ادامه سخنان خود به بیان مشکلات و نیازهای باغبانی در حوزه فنی و مهندسی پرداخت و برخی از موارد مورد نیاز را اعلام نمود. مهندس طهماسبی عنوان کرد که برای صرفه جویی آب باید سیستم آبیاری هوشمند کشور تقویت شود. وی در پایان اعلام نمود که با در نظر گرفتن موارد فوق، اشتغال فارغ التحصیلان رشته های باغبانی و فنی و مهندسی کشاورزی نیز فراهم خواهد شد.
دکتر زند، معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سخنران بعدی مراسم به جهت گیری های تحقیقاتی در سازمان تحقیقات پرداخت. وی اعلام کرد که توسعه توان تحقیقات از طریق استفاده از ظرفیت دانشگاه ها، استفاده از ظرفیت های بین المللی، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و اجرای برنامه های افزایش اثربخشی، چابک سازی و نوسازی در سازمات تات امکان پذیر است. وی به راه اندازی سمانه اثرسنجی و ارزیابی اثربخشی محققان سازمان در آینده نزدیک اشاره نمود.
در ادامه دکتر زند برنامه اثربخشی را ارائه و به بیان نیازها و شبه نیازها پرداخت. وی در مورد نیازها به بروندادهای واسطه ای، بروندادهای نهایی و پیامد اشاره نمود و اعلام کرد که برونداد نهایی باید یافته قابل ترویج، یافته قابل تجاری و یا مقاله مرز علم باشد که در این صورت پیامد آن افزایش درآمد، بهبود امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم خواهد بود. رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد که تحقیقات باید از از محصول محوری به نتتیجه محوری تغییر کند. در این خصوص باید اهداف، الویت ها، انگیزه های پژوهش، خروجی های نهایی و انتقال یافته ها باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر زند تاکید کرد که طرح ها باید به سرانجام برسد و نباید همگی مقدماتی باشد. باید طرح های کاربردی قابل ترویج و کاربردی قابل تجاری نیز مورد توجه قرار گیرد. انگیزه ها نیز مزرعه و مرز علم است. خروجی ها نیز باید در نهایت به صورت یافته قابل ترویج، دستورالعمل فنی و ترویجی، یافته قابل تجاری و یا مقاله های معتبر مرز علم باشد.
در پایان سخنان، دکتر زند اعلام کرد که در حال حاضر در سازمان یک ریال ۲۵ ریال خروجی دارد که مورد قبول است اما هدف رساندن آن به ۳۰ تا ۴۰ ریال است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.