سخنرانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در همایش بین المللی کشاورزی حفاظتی فائو در ترکیه

همایش بین المللی کشاورزی حفاظتی با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از محققین و اساتید دانشگاه ،کارشناسان، سیاست گزاران، کشاورزن و تولید کنندگان ادوات و ماشینهای کشاورزی شامل بخش های دولتی و خصوصی از سرتاسر جهان از تاریخ ۵ جولای تا ۷ جولای۲۰۱۷ (۱۴ لغایت ۱۶ تیر ۱۳۹۶) در محل هتل رامادا پلازای شهر قونیه در کشور ترکیه برگزار شد. عنوان کامل این همایش عبارت بود از:
The International Conference on Conservation Agriculture (CA): Strategies for the Promotion and Uptake in the Central and West Asia.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این همایش بین المللی که از طرف سازمان خواروبارجهانی و کشاورزی سازمان ملل متحد) (FAO و وزارت غذا، کشاورزی، و فرآورده های دامی ترکیه و همچنین فدراسیون کشاورزی حفاظتی اروپا (ECAF) ترتیب داده شده بود محققین، کشاورزان و سازندگان ادوات حفاظتی بیش از ۲۱ کشور آسیای مرکزی، غرب آسیا، شمال آفریقا و اروپا و آمریکای جنوبی شامل ایران، انگلستان، اسپانیا، یونان، استرالیا، برزیل، ترکیه، آذربایجان، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، مولداوی، مراکش، تونس، سوریه و …… حضور داشتند.
دفتر منطقه ای فائو در ترکیه طی دعوتنامه رسمی از دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی کشور برای ارایه سخنرانی پیرامون وضعیت فعالیتهای انجام شده و راهکارهای ترویج کشاورزی حفاظتی در ایران دعوت به عمل آورد.
دکتر اسدی سخنرای خود را تحت عنوان:
Adoption and promotion of conservation agriculture (CA) in Iran
در روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه یعنی اولین روز کنفرانس ارایه داد که به لحاظ فعالیتهای انجام شده در راستای ترویج کشاورزی حفاظتی بین کشاورزان بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت.
دکتر اسدی در سخنرانی خود با ذکر اشعاری از سهراب سپهری که می گوید چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید و بدانیم اگر کرم نبود ، زندگی چیزی کم داشت اظهار داشت: این اشعار در بیش از ۵۰ سال پیش سروده شده و بسیار مناسب حال امروز ماست به عبارتی دیگر کشاورزی حفاظتی روش جدیدی نیست فقط شیوه نوین تفکر به کشاورزی است.
ایشان در ادامه افزود که ما به دلایل کمبود آب و واقع شدن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان و تخریب خاک و نوسانات سالیانه عملکرد و پایین بودن مواد آلی خاک خود نیاز مبرم به ترویج کشاورزی حفاظتی در اراضی آبی و دیم خود داریم. امروز باید بدانیم که کشاورزی حفاظتی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت می باشد. همچنین دکتر اسدی آخرین آمار سطح کشاورزی حفاظتی در کشور را ۱۵۰ هزار هکتار اعلام کرد که قرار شد در جدیدترین آمار ارایه شده توسط فائو که در خلال دوماه آینده منتشر می شود آمار کشور ما نیز مدنظر قرار کیرد. در ادامه آقای دکتر اسدی ضمن ارایه فعالیتهای انجام شده برای ترویج و توسعه کشاورزی حفاظتی و همچنین شیوه نوین رایز بد در کشور مثالهایی از استانهای گلستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان،کرمانشاه در استقبال کشاورزان از شیوه کشاورزی حفاظتی ارایه نمود.
در ۴ جلسه موازی برگزار شده روز دوم همایش نیز دکتر اسدی به عنوان رییس یکی از این جلسات برگزیده شد که شامل بحث و تبادل نظر پیرامون راهبردهای اتخاذشده در باره ترویج وتوسعه کشاورزی در کشورهای آسیایی با بارش سالیانه زیر ۴۵۰ میلیمتر بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.