تهیه و پخش برنامه تلویزیونی با عنوان ” چالش­ها و عوامل تشدید کننده بحران آب ” به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

برنامه تلویزیونی با عنوان ” چالش­ها و عوامل تشدید کننده بحران آب ” از سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز استان گلستان با همت و حضور پروفسور دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تهیه و پخش شد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، پروفسور کیانی پژوهشگر این مرکز در برنامه تلویزیونی کشاورزی و توسعه که در تاریخ دوشنبه مورخ ۲۶/۰۴/۹۶ از شبکه استانی سیمای گلستان پخش شده است، در رابطه با چالش­ها و عوامل تشدید کننده بحران آب شرکت نمودند. در این برنامه ایشان ابتدا به ­تشریح وضعیت جاری منطقه به لحاظ مزیت­ها و ظرفیت­های خالی بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی پرداختند. سپس با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی محدود کننده تامین امنیت غذایی، محدودیت منابع آبی می باشد، بطوریکه امروزه امنیت غذایی جوامع در گرو امنیت آب پایدار خواهد بود، ضرورت تغییر رویکرد مدیریت منابع آبی برای شرایط بحرانی را تاکید نمودند. ایشان عوامل اصلی تشدید کننده بحران آب را کاهش سرانه مصرف آب به دلیل افزایش تقاضا، رشد نامتوازن و بدون برنامه جوامع انسانی در بخش­های مختلف (صنعت، کشاورزی، رفاه اجتماعی)، تغییرات اقلیمی، قیمت و الگوی نامناسب مصرف آب، تشدید فرسایش ناشی از سیل، خشکسالی­ها و همچنین حکمرانی نامناسب آب برشمردند. در جمع­بندی مطالب در رابطه با موضوع مورد بحث، اشاره شده است که برای برون رفت از شرایط بحرانی آب و عواقب ناشی از آن می­بایستی رویکردهای زیر در تدوین برنامه­ ها حاکم گردد:
۱- مبنای توسعه جوامع، حفظ پایداری است، در حوزه­منابع آبی یعنی حفظ تعادل بین تخلیه و تغذیه
۲- راه حل­ها بر اساس شرایط بحرانی آب و با در نظر گرفتن مدیریت جامع و یکپارچه منابع آب در مقیاس حوضه بازنگری و تدوین گردد.
۳- گذر و تغییر رویکرد از مدیریت تک بعدی عرضه به مدیریت تلفیقی عرضه و تقاضا

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.