افتخار انتخاب سه نفر از پژوهشگران برجسته مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به عنوان محقق مروج ارشد کشوری

سه نفر از پژوهشگران برجسته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان به عنوان محقق مروج ارشد کشوری انتخاب و در نخستین جلسه هم اندیشی این طرح در تاریخ شنبه ۲۱ مرداد ۹۶ در سالن اجتماعات فجر سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی حضور یافتند.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این جلسه که با حضور بیش از ۴۰ تن از محقق مروجان برگزیده کشور در زمینه های مختلف و همچنین معاونت های پژوهشی موسسات و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور و مسئولان سازمان تحقیقات برگزار شد دو تن از محققان این مرکز ، پروفسور دکتر علیرضا کیانی و دکتر محمد اسماعیل اسدی که منتخب این طرح از سوی سازمان تحقیقات بودند به عنوان محقق مروج ارشد حضور داشتند و دکتر حسن مختارپور نیز که جزو منتخبین محقق مروج ارشد کشوری می باشند به علت ماموریت خارج از کشور حضور نداشتند. در ابتدای این جلسه دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی در سخنانی اظهار داشت: آئین نامه ترفیع اعضای هیات علمی جهت پیشبرد کارهای تحقیقاتی، با اصلاحات انجام شده است و سپس به نحوه پذیرش محققان باسابقه و جذب آنان در بخش ترویج کشاورزی با عنوان “محقق-مروج ارشد” اشاره کرد. وی اظهار کرد اصلاحیه هایی که در آئین نامه ترفیع ایجاد شده است، با هدف ایجاد انگیزه کاری بیشتر برای اعضای هیات علمی و تسهیل فعالیت ها برای محققان ارشد با سابقه تحقیقاتی بیش از ۲۰ سال در سازمان صورت پذیرفته است. آقای دکتر زارع در ادامه افزود: یک اصطلاح جدیدی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد شده تحت عنوان “محقق-مروج ارشد” این محققان افرادی هستند که سابقه فعالیت علمی بالای بیست سال داشته و توسط معاونت ترویج سازمان انتخاب می شوند یک محقق-مروج ارشد فردی است که با دارا بودن تجربه کافی می تواند در کارهای ترویجی موثر باشد. از آنجا که ترویج ما به نیروی فنی محققان نیاز دارد ما این افراد را بعد از انتخاب معاونت ترویج و اعلام اسامی به سازمان، از الزامات وتویی برای اخذ ترفیع سالانه معاف می کنیم، منبعد، این افراد ملزم نیستند ۱۲نمره از موارد پژوهشی و وتویی کسب نمایند، بلکه می توانند ۱۰۰% فعالیت های خود را در حوزه ترویج انجام داده و با ارائه گزارش کار و گواهی مثبت معاونت ترویج، در زمان مقرر ترفیع سالیانه خود را اخذ نمایند. این مصوبه سیاستی است که از طرفی به اعضای هیات علمی اجازه می دهد بدون اینکه نگران کارهای پژوهشی و اجرای طرح های تحقیقاتی باشند، به طور کامل در طرح نظام نوین ترویج شرکت نمایند و از طرف دیگر، کسری نیروی ترویج سازمان را جبران نماید. در ادامه جلسه برخی از محققین به اظهارنظر پیرامون طرح جدید سازمان تحقیقات مبنی بر استفاده از محققین با سابقه در ترویج یافته های تحقیقاتی پرداخته که دکتر اسدی در این زمینه اظهار داشت: ما از سالها پیش در زمینه ترویج یافته های تحقیقاتی بین کشاورزان فعالیت خود را شروع کردیم و هوز هم ادامه دارد چرا که تز ما مبتنی بر دیدگاه نخست کشاورزان (Farmers First) بوده و نه چاپ مقالات و گزارش های پژوهشی که جز آوردن امتیاز برای خود محقق هیچ اثری در ارتقای بهره وری کشاورزان و باغداران و دامداران نداشت.
دکتر اسدی در ادامه سخنان خود افزود: مهمترین هدف تحقیقات و پژوهش های کشاورزی علاوه بر تولید علم باید اثر بخشی و به اصطلاح خروجی خود را در عرصه و مزارع کشاورزان نشان دهد. در غیر این صورت دستاوردها و نتایج این تحقیقات و پژوهش ها در کتابخانه ها، مجلات علمی پژوهشی و مجموعه مقالات همایش ها بلا استفاده باقی مانده و کشاورزان باید همچنان با مشکلات عدیده پیش رو دست و پنجه نرم کنند. حرف اصلی این است که مدل هزینه‌کرد مستقیم دولت در نهادهای مجری تحقیقات کشاورزی کاربردی باید منجر به حل مشکلات کشاورزی کشور که هدف اصلی پژوهش کاربردی است، گردد. تنها راه افزایش اثربخشی چنین پژوهش هایی حضور پژوهشگران در مزارع و دوشادوش کشاورزان در تمامی مراحل تهیه زمین، کاشت، داشت و برداشت می باشد. اصولاً برای چنین پژوهش هایی کاربردی و مشکل گشا انجام پروژه بدون تقاضا نباید معنایی داشته باشد. اگر قرار است عضو هیات علمی و محقق مراکز تحقیقاتی کشاورزی به جای پژوهش و کار در وسط میدان و لمس مشکلات واقعی کشاورزان، باغداران و دامداران، کارش تولید مقاله باشد و عملکردش با همان آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ارزیابی شود، دیگر از لحاظ ماهیتی چه تفاوتی با دانشگاه می‌کند و چه نیازی به تشکیل مراکز دیگری جز دانشگاه بوده است؟ به طور صریح و آشکار باید گفت که سازمانها و مراکز علمی و پژوهشی کشاورزی با تعداد زیاد محقق و هیئت علمی و آزمایشگاه و بودجه های کلان دقیقا باید باری از دوش کشاورزان، باغداران و دامداران کشور بردارد.
در انتهای این جلسه و در جمع بندی همایش دکتر زند رئیس سازمان با تاکید براهمیت موضوع اثر بخشی یافته های تحقیقاتی و به ثمر نشستن آن برای بهره برداران واقعی یعنی کشاورزان، باغداران و دامداران اظهار داشت: این تصور که پول و جذب منابع مالی به تنهایی راهگشا خواهد بود تصور اشتباهی است و امروز گرد هم آمده ایم تا با نمونه های برگزیده ای که توانسته اند با دو ابزار قدرتمند تعامل و پیگیری برنامه های خود را به ثمر برسانند از نزدیک آشنا شویم. دکتر زند در ادامه سخنان خود اضافه نمود که :لازم است به عنوان دستگاه تحقیقاتی همگام با تحولات جهانی روزآمد شده و برای سوژه های جدیدی که در بخش کشاورزی مطرح می شود پاسخ و راهکار مناسب ارائه دهیم. وی در ادامه با ارائه تحلیلی از آسیب شناسی زنجیره تولید علم در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گستردگی فیزیکی سازمان را از جمله چالش های مهم در نیل به اهداف تعریف شده دانست و بر ضرورت چابک سازی به عنوان راهکار مناسب رفع این چالش تاکید کرد. رئیس سازمان در ادامه با بیان این مطلب که پراکندگی و گستردگی وظایف سازمان در ۹۰۰ حوزه ، با توجه به تعداد اندک اعضای هیات علمی از دیگر چالش های پیش رو است خاطر نشان ساخت برای حل این نقیصه لازم است به سوی فعال نمودن ظرفیت های بخش خصوصی با شتاب بیشتری حرکت نماییم. وی اثربخشی را به عنوان اولویت دیگر سازمان نام برد و راهکار افزایش آن را در هدفمندی تحقیق و انتقال یافته ها معرفی کرد. به روز بودن از دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان از آن به عنوان یکی از جدی ترین خواسته ها و انتظارات خود از موسسات و مراکز تحقیقاتی یاد کرد و افزود مطالعات موثر وافزایش تعاملات بین المللی در جهت استفاده از علم و به روز رسانی دانش بومی از جمله راهکارهای همگام سازی با پیشرفت و توسعه در دنیاست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.