شرکت فعال محققان مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در همایش بین المللی خاک های لسی

همایش بین المللی خاکهای لسی با حضور محققان و اساتید و دانشجویان داخلی و خارجی و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در تاریخ ۱۶ و ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ در تالار خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر خرمالی استاد علوم خاک دانشگاه علوم کشاورزی گرگان و دبیر همایش در حاشیه مراسم افتتاحیه این همایش گفت: بازدید از پایگاه های مطالعاتی لس استان های گلستان و مازندران برای محققانی که از داخل و خارج از کشور در این همایش حضور دارند، برنامه ریزی شده است. همچنین بازدید از مناطق خالد نبی(ع)، مبارک آباد، آق امام و گچی شو در روز سه شنبه ۱۸ مهر، بازدید از تالاب آلماگل، مناطق آق بند و گنبدکاووس در روز چهارشنبه ۱۹ مهر و بازدید از خاکهای منطقه جنگلی النگدره، سعدآباد و نکا در روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه انجام خواهد شد. وی بیان کرد: لس، ریزگردها و تغییر اقلیم، کاربردها و استعدادهای خا ک های لسی، روش ها وابزارهای مطالعه لس از موضوع های مورد بحث در این همایش بود. لازم به ذکر است که یک درصد از منابع لس جهان در ایران است و بیشترین لس های ایران نیز در گلستان است .ریزترین مواد حمل شده توسط بادها به صورت لایه هایی روی هم انباشته می شوند که به مجموع آن ها لس می گویند. این خاک های ریزدانه و زرد و قرمز را در شمال چین ، اروپای مرکزی و برخی نواحی ایالات متحده آمریکا و ترکمن صحرا در ایران می توان دید. ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که پس از بررسی داوران ۶۵ مقاله برای ارایه در این همایش تایید شد. دکتر خرمالی افزود: از تعداد فوق الذکر، ۲۶ مقاله به صورت سخنرانی و ۳۹ مقاله به صورت پوستر ارایه می شود، همچنین ۴ سخنرانی کلیدی در این همایش ارایه می شود که ‌پروفسور آشوک کومار سینگوی استاد دانشگاه احمد آباد هند در موضوع ارتباط سن یابی خشکی و دریا و سخنرانی پروفسور فاهوچی عضو آکادمی لانژو چین در موضوع تغییرات اقلیمی فلات تبت، دو سخنرانی کلیدی روز اول این همایش بودند.
وی بیان کرد: در این همایش محققانی از کشورهای آلمان ، اتریش ، استرالیا ، چین ، هند ، مجارستان ، کرواسی ، چک ، لهستان و روسیه حضور داشتند. وی یادآور شد: چاپ ۱۱ مقاله در یکی از معتبرترین مجلات بین المللی با عنوان لس، خاک ها و تغییر اقیلم در ایران و مناطق مجاور از دستاوردهای برگزاری سمپوزیوم بین المللی لس بود که سال ۲۰۱۴ در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شده بود.
لازم به یادآوری است که محققین این مرکز شامل مهندس مریم سبطی محقق بخش تحقیقات خاک و آب و دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر ارشد بخش تحقیقات فنی و مهندسی در این همایش حضور فعالی داشتند و مهندس سبطی جزو برگزارکنندگان و هیات اجرایی این همایش بودند و دکتر اسدی نیز در مصاحبه تلویزیونی در حاشیه این همایش به راههای جلوگیری از فرسایش خاکهای لسی که بالغ بر ۳۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی شرق استان می شود با استفاده از عملیات بی خاک ورزی و تولید پایدار پرداختند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.