گزارش تدریس پژوهشگر مروج ارشد مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی سیستان و بلوچستان

کارگاه آموزشی خاک های سالم با کشاورزی حفاظتی با تدریس دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر مروج ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برای ۹۰ نفر از کارشناسان و مروجان مدیریت های جهاد کشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان در تاربخ چهارشنبه سوم آبان ۹۶ در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این کارگاه که با حضور کارشناسان و مروجین مدیریت های جهاد کشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان شامل شهرستانهای خاش، ایرانشهر، دلگان، سراوان، سوران، مهرستان، نیک شهر، قصرقند، فنوچ، چابهار، کنارک و سرباز برگزار گردید در ابتدا دکتر خالد میری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان ضمن خیر مقدم به فراگیران و مدرس دوره در خصوص اهمیت و ارزش و فراگیری حفاظتی کشاورزی و بهره گیری عملی در مزرعه کشاورزی تاکید نمودند.
در ادامه کارگاه آموزشی با عنوان: خاک های سالم با کشاورزی حفاظتی با حضور دکتر اسدی محقق مروج ارشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بهره گیری های لازم به مدت سه ساعت درس تئوری در جلسه صبح و سه ساعت درس عملی و کار با کارنده های بی هاک ورز در جلسه بعدازظهر در مزرعه کشاورزان برگزار گردید.
در جلسه صبح دکتر اسدی در ابتدا ضمن اینکه گفتند محققین و کارشناسان باید در کنار و همدوش کشاورزان باشند و با زبان خود آنها صحبت کنند افزودند: تا زمانی که کارشناس و محقق آمرانه و با نگاه از بالا به پایین به کشاورزان داشته باشند هیچگاه نمی توانند ارتباط لازم را با کشاورزان داشته باشند.
اسدی افزود: در استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۴۰۰۰ میلیمتر تبخیر سالیانه و میزان متوسط بارندگی ۱۰۰ میلیمتر در سال لزوم بهره گیری از روشهای کشاورزی حفاظتی برای حفظ منابع پایه تولید از جمله خاک و آب بسیار ضروری به نظر می رسد و دیگر حالت یک انتخاب بین دو روش مرسوم و حفاظتی نیست بلکه انتخاب روشهای کشاورزی حفاظتی که تاکید بر حداقل دستکاری خاک، نگهداری بقایای گیاهی بعد از برداشت و رعایت تناوب زراعی حداقل با سه نبات دارد یک ضرورت تام می باشد.
همچنین اسدی در ادامه گفت: با وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که با توجه به تغییرات اقلیمی اکنون به ۱۸۹ روز افزایش یافته است که خود موجب افزایش فرسودگی و بادبردگی خاک های بسیار سست و فقیر از نظر ماده آلی استان میشود زیرا غالب کشاورزان برای تهیه زمین خود در فصل زراعی که پاییز می باشد هنوز از روشهای خاک ورزی مرسوم مبتنی بر استفاده از گاوآهن برگرداندار و دیسک و لولر استفاده می کنند.
در پایان کارگاه آموزشی کارشناسان کشاورزی استان و مروجین به بحث و تبادل نظر پیرامون روشهای اجرایی کردن روشهای کشاورزی حفاظتی و چالش های پیش رو پرداختند. همچینین در جلسه صحرایی بعدازظهر این کارگاه که در مزرعه یکی از کشاورزان حومه شهر بمپور از توابع ایرانشهر برگزار شد یک جلد کتاب خاک های سالم با کشاورزی حفاظتی تالیف دکتر اسدی در سال ۹۶ به کارشناسان برای مطالعه بیشتر اهدا شد.
همچنین در این کارگاه مهندس منصور محمد پور کارشناس مکانیزاسیون و کارشناس بومی حفاظتی استان سیستان و بلوچستان با همکاری گروه صنعتی خاوری (ماشین برزگر همدان) مبادرت به تدریس عملی با کارنده های بی خاک ورز نمودند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.